Skip to content Skip to navigation

Bölmesiz Bölüm

25/05/2015 - 16:15

Bu projemizin sonucunda 5 ile kalansız bölme işlemlerinde herhangi bir bölme işlemi yapmadan bölümdeki sonucu geliştirdiğimiz metotla daha kısa sürede ve daha kolay bir şekilde bulabiliyoruz.

Giriş

Matematik problemlerinde süreyi iyi kullanma çok önemlidir. Özellikle dört işlem gereken problemlerin zorluk derecelerine göre çözümlerinde kısa yolları kullanma vazgeçilmez bir durumdur. Bu projemizde 5 ile kalansız bölme problemlerinde, herhangi bir bölme işlemi yapmadan geliştirdiğimiz bir metotla sonucu kolay bir şekilde bulmadır.

Amacı

"Bölmesiz Bölüm" adlı projemizin amacı 5 ile kalansız bölme işlemi yapmadan kısa sürede bölümü bulmadır.

Yöntem

Projenin uygulanması:

1. İlk önce 5 ile kalansız bölünebilen bir sayı (birler basamağı 0 veya 5 olması gerek) yazılır.

2. Bölünecek sayının onlar basamağındaki sayı belirlenir.

3. Belirlenen sayının solundaki kalan sayının tamamı yazılır.

4. Belirlenen sayının solundaki kalan sayının 2 katı alınır.

5. Onlar basamağındaki sayının 2 katının 1 fazlası alınır. Eğer çıkan sayı tek basamaklı ise;

6. Onlar basamağındaki sayının 2 katının 1 fazlası alınan sayının yanına(birler basamağına) direkt yazılır.

7. Eğer çıkan sayı çift basamaklı ise; Onlar basamağındaki sayının 2 katının 1 fazlası alınan sayının yanına(birler basamağına) yazılır, elde edilen sayının onlar ve yüzler basamağındaki rakamlar birleştirilir. Ve bölme işlemi yapılmadan bölüm bulunmuş olur. 

8. Üzerinde çalışılacak sayının birler basamağı 0 ise Belirlenen sayının solundaki kalan sayının 2 katı alınır.

9. Onlar basamağındaki sayının 2 katı alınır. Uygulamamızdaki 5. ve 7. Maddelere uyulur.

Sonuç ve Tartışma

İlk önce 5 ile kalansız bölünebilen bir sayı (birler basamağı 0 veya 5 olması gerek) yazılır. Bölünecek sayının onlar basamağındaki sayı belirlenir. Belirlenen sayının solundaki kalan sayının tamamı yazılır. Belirlenen sayının solundaki kalan sayının 2 katı alınır. Onlar basamağındaki sayının 2 katının 1 fazlası alınır. Eğer çıkan sayı tek basamaklı ise; Onlar basamağındaki sayının 2 katının 1 fazlası alınan sayının yanına(birler basamağına) direkt yazılır. Eğer çıkan sayı çift basamaklı ise; Onlar basamağındaki sayının 2 katının 1 fazlası, alınan sayının yanına (birler basamağına) yazılır, elde edilen sayının onlar ve yüzler basamağındaki rakamlar birleştirilir. Ve bölme işlemi yapılmadan bölüm bulunmuş olur. Üzerinde çalışılacak sayının birler basamağı 0 ise Belirlenen sayının solundaki kalan sayının 2 katı alınır. Onlar basamağındaki sayının 2 katı alınır. Uygulamamızdaki 5. ve 7. Maddelere uyulur.

Bu projemizin sonucunda 5 ile kalansız bölme işlemlerinde herhangi bir bölme işlemi yapmadan bölümdeki sonucu geliştirdiğimiz metotla daha kısa sürede ve daha kolay bir şekilde bulabiliyoruz. Arama motorlarından yaptığımız literatür aramalarında projemize benzer herhangi bir çalışmaya rastlamadık.

Kaynaklar

1. basvurular.meb.gov.tr/bubenimeserim/projebankasi.aspx

2. www.tubitak.gov.tr/

3. M.E.B matematik ders kitapları.

Ekip Tanıtımı

Bahar Koçlardan

A. Rahman Bingöl

Nihat Özdemir

İbrahim Koç

İlgili İçerikler

Matematik

Ayın Matematik Sorusu köşesinde Ekim 2019 sorusunu doğru çözenler belli oldu. Doğru çözümü gönderme zamanına göre sıralanmış bu listedeki ilk 3 kişi ve doğru çözenler arasından kura ile belirlenen 7 kişi TÜBİTAK popüler bilim kitaplarından hediye kazandı.

Matematik

2019 tane benzer madeni paranın 1000 tanesi sahtedir. Her sahte paranın ağırlığı gerçek paranın ağırlığından ya 1 gram daha fazla ya da 1 gram daha azdır. Sol ve sağ kefelerindeki...

Matematik

Ayın Matematik Sorusu köşesinde Eylül 2019 s

Matematik

Tahtaya 1, 2, 3, ... , 100 sayıları yazılmıştır. Bu sayılardan hangi k tanesi silinirse silinsin, kalan sayılardan toplamı 100 sayısına eşit olan k tanesi bulunuyorsa, k’nin alabileceği en büyük değer nedir?

Matematik

Ayın Matematik Sorusu köşesinde Ağustos 2019 sorusunu doğru çözenler belli oldu. Doğru çözümü gönderme zamanına göre sıralanmış bu listedeki ilk 3 kişi ve doğru çözenler arasından kura ile belirlenen 7 kişi TÜBİTAK popüler bilim kitaplarından hediye kazandı.

Matematik

Bir çiftlikte yaşayan altı cüce hasat süresince her hafta bir veya birkaç cüceden oluşan bir grup belirliyor. Seçilen gruptaki cüceler bir hafta boyunca çalışırken diğer cüceler tatil yapıyor. Herhangi bir cücenin...

Matematik

Ayın Matematik Sorusu köşesinde Temmuz 2019 sorusunu doğru çözenler belli oldu. Doğru çözümü gönderme zamanına göre sıralanmış bu listedeki ilk 3 kişi ve doğru çözenler arasından kura ile belirlenen 7 kişi TÜBİTAK popüler bilim kitaplarından hediye kazandı. 

Matematik

Düzlemde koordinatları (1,1), (1,2), (1,3), (1,4), (2,1), (2,2), (2,3), (2,4),(3,1), (3,2), (3,3), (3,4), (4,1), (4,2), (4,3), (4,4) olan 16 nokta işaretlenmiştir. Tüm köşeleri işaretlenmiş noktalarda bulunan...

Matematik

Sayılar kuramı ile ilgili en önemli uluslararası organizasyonlarından biri olan Aritmetik Günleri (Journées Arithmétiques) bu yıl 1-5 Temmuz arasında İstanbul Üniversitesinin ev sahipliğinde düzenleniyor. İki yılda bir düzenlenen etkinliğe her seferinde bir Avrupa ülkesi ev sahipliği yapıyor.

Matematik

Keloğlan ağırlıkları 1, 2, 3, .... , 100 gram olan yüz altın sikkeyi sırayla mağaradaki bir deliğe atıyor. Keloğlan bu işlemi, ilk atılan sikke dışındaki her sikke kendisinden bir önce atılmış...