Sağ mı Yoksa Sol mu Sizce Hangi Elimiz Daha Temiz?

25/05/2015 - 12:35

Bu projede günlük yaşamımızda kirlenen ellerimizin kirlilik durumlarını görme ve acaba çok kullanılan elimiz mi yoksa sağ elimiz mi daha kirli olduğunu tespit etmeyi amaçladık. Bunun için gerçekleştridiğimiz çalışmada kız-erkek ayırımı yapmadan rastgele örneklem aldığımız 5 öğrencimizin genelinde sağ eldeki bakteri çeşidi ve sayısının daha fazla olduğunu belirlediik.

Giriş

Biz insanlar günlük yaşamımızdaki işlerin çoğunu ellerimizi kullanarak yaparız. Bu durumdan ötürü ellerimiz kirlenir. Doğada, dokunduğumuz her şeyde çok sayıda mikroorganizma bulunmaktadır. Ellerimiz günlük hayat içinde, çevre ile her türlü ilişkimizi sağlayan, bu nedenle de en çok mikroorganizma barındıran organımızdır. Ellerimiz yoluyla her yere taşınan bu mikroorganizmalar basit soğuk algınlığından, ciddi hastalıklara kadar birçok istenmeyen duruma neden olabilir. Bizde acaba sağ elimiz mi çok kirlenir? Yoksa sol elimiz mi çok kirlenir? Acaba yazı yazdığımız elimiz mi yoksa sağ elimiz mi çok kirlenir? Gibi soruları çözmek için bu projeyi yaptık.

Amacı

"Sağ mı Yoksa Sol mu Sizce Hangi Elimiz Daha Temiz?" isimli projemizin amacı günlük yaşamımızda kirlenen (bakteriyolojik olarak) ellerimizin kirlilik durumlarını görme ve acaba çok kullanılan elimiz mi yoksa sağ elimiz mi daha kirli olduğunu tespit etmektir.

Yöntem

1. Öncelikle projemizin literatür aramasını yaptık ve bilgi topladık.

2. İl halk sağlığı müdürlüğünden araç ve gereç temini için görüşmeler yaptık.

3. Projenin çalışma planını oluşturduk.

4. İl halk sağlığı müdürlüğü laboratuarından TSA(Tryptic Soy Agar) besi yerlerini temin ettik.

5. Bilim ve sanat merkezimize gelen öğrencilerin ellerindeki bakteri çeşidi ve sayısını bulmak için rastgele seçtiğimiz öğrencilerden 5 tanesinin sağ ve sol ellerindeki parmaklarının uçları ile besi yerlerimize dokunmalarını sağlayarak örneklem yaptık.

6. TSA besi yerlerimizi 37 0C’de 48 saat etüve üremeye bıraktık.

7. Üremeden sonra TSA besi yerlerindeki faklı kolonileri çeşit olarak, her bir koloni sayımını da bakteri sayısı olarak oluşturduğumuz tabloya kaydettik.

8. En son olarak ta acaba sağ elimiz mi yoksa sol elimiz mi, acaba yazı yazdığımız elimiz mi yoksa ille de sağ elimiz mi çok kirlenir sorusuna cevap aradık.

Sonuç ve Tartışma

Bu deneyin sonunda kız-erkek ayırımı yapmadan rastgele örneklem aldığımız 5 öğrencimizin genelinde sağ eldeki bakteri çeşidi ve sayısının daha fazla olduğunu gördük.

Aleyna adlı öğrencimiz sol eli (1 çeşit bakteri, 15 kob bakteri) ile yazı yazmasına karşın günlük yaşamında sağ elini (3 çeşit bakteri, 5 kob bakteri) aktif kullanmaktadır. Bu sonuç ile yazı yazılan eldeki bakteri sayısının fazla ancak çeşidinin az olduğunu gördük. Bu da bize yazı yazmadan çok ellerin farklı işlerde kullanılması ile kirlendiğini ifade ediyor. Yazı yazma durumunda da kullanılan araç (kalem) ile bakteri sayısı üzerinde bir artışa sebep olmuş olabilir.

Kaynaklar

1. www.basvurular.meb.gov.tr/bubenimeserim/projebankasi.aspx

2. www.tubitak.gov.tr/

3. www.odtugvo.k12.tr/media/.../2012_09_eylul_saglik_bulteni.pdf.

Ekip Tanıtımı

Zeynep Erdem

Koray Mergen

İbrahim Koç

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni bir tür koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar onlarca kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.

Sağlıklı gelişebilmeleri için çocukların düzenli bir biçimde aşılanması çok önemli. Ancak bazen aşı kayıtlarında sıkıntılar yaşanabiliyor. Bazen de ebeveynler çocuklarının hangi aşıları olduğunu ya da hangi aşının zamanının geldiğini unutabiliyor.

Aşırı kilo ve obezite 21. yüzyılın önemli sağlık sorunlarından biri. Özellikle çocukları ve gençleri tehdit eden bu küresel sağlık sorunu şehirleşmiş bölgelerde daha yaygın görülüyor. Çocukluk döneminde obez olan kişiler çoğunlukla yetişkin dönemlerinde de obez oluyor. Bu kişilerin genç yaşta diyabet, kalp damar hastalıkları gibi hastalıklara yakalanma ihtimalleri daha yüksek.

Sevdiğiniz bir sanatçının konserinden çıktınız ve kulağınızın çınladığını hissediyorsunuz. Yüksek sesle müzik dinlemek hayli zevkli ancak sesin şiddetinin belirli bir seviyenin üzerine çıkması sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

Boston Çocuk Hastanesinde çalışan Timothy Yu arkadaşları, kişiye özel bir tedavi geliştirdi. İlk bulgular, tedavinin olumlu sonuç verdiğini gösteriyor.

Yapılan araştırmalar son yıllarda depresyonun daha da yaygınlaştığını gösteriyor. Ergenlerde depresyon teşhisinin konulması ise yetişkinlere göre daha zor çünkü ergenlikte doğal olarak görülen psikolojik değişimlerle depresyonun belirtileri birbirine benziyor.