Ağustos Ayında Gökyüzü

Dr. Tuba Sarıgül
03/08/2016 - 17:07

Ağustos ayının ilk günlerinde Ay yeniay evresinde olacak.

6 Ağustos’ta Jüpiter ve Ay gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Jüpiter ve Ay hava karardıktan sonra batı ufkunun hemen üzerinde olacak.

10 Ağustos’ta Ay, Dünya etrafındaki yörünge hareketi sırasında Dünya’ya en uzak konumda yani yeröte konumunda bulunacak. Bu durumda iki gökcismi arasındaki mesafe yaklaşık 404.300 kilometre.

12 Ağustos’ta Satürn ve Ay gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Her iki gökcismi gökyüzünde Yılancı Takımyıldızı’nın yakınında bulunacak.

12 Ağustos ise Perseid göktaşı yağmurunun en etkin olduğu zaman. Bu tarihte saatte yaklaşık 80 göktaşının gözlemlenebileceği tahmin ediliyor.

16 Ağustos’ta Merkür en büyük doğu uzanımında olacak.

22 Ağustos’ta Ay yerberi konumunda bulunacak. Bu durumda Ay ve Dünya arasındaki mesafe yaklaşık 367.000 kilometre.

24 Ağustos’ta ise Mars ve Satürn gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Her iki gökcismi hava karardıktan sonra güney yönünde ufkun üstünde olacak. Mars ve Satürn’ü gökyüzünde Yılancı Takımyıldızı’na bakarak bulabilirsiniz.

Yılın son ayında gökyüzünde çıplak gözle gözleyebileceğiniz beş gezegeni de görme fırsatı bulabilirsiniz. Mars ve Merkür aralık ayında Güneş’in doğuşundan önce gökyüzünde. Ayın ilk yarısında Merkür ve Mars'ı Başak Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Spika ile birlikte doğu-güneydoğu ufkunun üzerinde görebilirsiniz.

Mars ile Jüpiter’in yörüngeleri arasındaki bölgede yer alan Asteroit Kuşağı’ndaki Hygiea’ın bu dört kriterden ilk üçünü sağladığı biliniyordu. Ancak geçmişte gökcisminin şeklinin tam olarak nasıl olduğu hakkında bir fikir edinilememişti.

Yakın zamanlarda Avrupa Güney Gözlemevi’nde (ESO) kurulu Çok Büyük Teleskop’ta (VLT) bulunan X-shooter tayfçekeri yardımıyla elde edilen tayfları analiz eden araştırmacılar, yeni oluşmuş ağır bir elementi ilk kez gözlemsel olarak tespit etti.

Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Nükleer Radyasyon Dedektörleri Uygulama ve Araştırma Merkezinde (NÜRDAM) Türk bilim insanları tarafından geliştirilen ve üretilen yerli nükleer radyasyon dedektörleri radyasyon ölçümlerin hassas ve güvenli bir şekilde yapılmasına imkân sağlayabilecek.

Günümüzde gezegenleri, yıldızları, gökadaları, bulutsuları ve diğer gökcisimlerini gözlemlemek için gelişmiş gözlemevleri yani rasathaneler kullanılıyor. Bu rasathanelerin bazıları yeryüzünde kuruluyken bazıları uzayda görev yapıyor.

Satürn hiç de fotoğrafta görüldüğü gibi sakin bir yer değil. Güneş Sistemi’nin bilinen en fazla uyduya sahip gezegeni olan Satürn’ün atmosferinde devasa fırtınalar gerçekleşiyor.

Kasım ayında nadir gerçekleşen bir gök olayına tanık olabilirsiniz. Merkür, 11 Kasım’da Güneş’in önünden geçiyor. Ancak unutmayın! Geçişi ister çıplak gözle, ister dürbünle, ister teleskopla gözlemleyin, mutlaka uygun bir güneş filtresi kullanmaya dikkat edin. Çünkü Güneş’e doğrudan bakmak gözünüzde kalıcı hasarlara neden olabilir.

Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yapılan gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusu keşfedildi. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.