Andromeda Gökadası’nın Halkaları

Dr. Mahir E. Ocak
03/09/2014 - 15:06

Harvard Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacının yaptığı bilgisayar benzetimleri, Andromeda Gökadası’nın spiral kollarının, bir cüce gökada ile yaşanmış bir çarpışmanın sonucu olduğunu gösteriyor.

Güneş Sistemimizin de içinde bulunduğu Samanyolu Gökadası’nın en yakın komşusu olan Andromeda, yaklaşık 2,5 milyon ışık yılı (ışığın 2,5 milyon yılda katettiği mesafe) uzaklıkta. Gökada eş merkezli birkaç halka içeriyor. Bu halkaların nasıl oluştuğunu açıklamak için öne sürülen fikirlerden biri, halkaların bir cüce gökada ile yaşanan çarpışmanın sonucunda oluştuğu. Çarpışmadan önce Andromeda’nın disk biçimli bir gökada olduğu düşünülüyor. Bilgisayarlar ile yapılan benzetimler bu hipotezi destekliyor.

Cüce gökada, benzetimlerde Andromeda’nın içinden geçen bir mermi gibi görünüyor. Andromeda’nın içinden geçtikten sonra, kütleçekiminin etkisiyle yavaşlayarak tekrar Andromeda’ya doğru yol alıyor. İki gökada şu an yine çarpışma sürecinde. Benzetimlerde, çarpışmadan önce disk biçimindeki Andromeda’nın, çarpışmadan sonra eş merkezli halkalara sahip olduğu görülüyor.

Yılın son ayında gökyüzünde çıplak gözle gözleyebileceğiniz beş gezegeni de görme fırsatı bulabilirsiniz. Mars ve Merkür aralık ayında Güneş’in doğuşundan önce gökyüzünde. Ayın ilk yarısında Merkür ve Mars'ı Başak Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Spika ile birlikte doğu-güneydoğu ufkunun üzerinde görebilirsiniz.

Mars ile Jüpiter’in yörüngeleri arasındaki bölgede yer alan Asteroit Kuşağı’ndaki Hygiea’ın bu dört kriterden ilk üçünü sağladığı biliniyordu. Ancak geçmişte gökcisminin şeklinin tam olarak nasıl olduğu hakkında bir fikir edinilememişti.

Yakın zamanlarda Avrupa Güney Gözlemevi’nde (ESO) kurulu Çok Büyük Teleskop’ta (VLT) bulunan X-shooter tayfçekeri yardımıyla elde edilen tayfları analiz eden araştırmacılar, yeni oluşmuş ağır bir elementi ilk kez gözlemsel olarak tespit etti.

Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Nükleer Radyasyon Dedektörleri Uygulama ve Araştırma Merkezinde (NÜRDAM) Türk bilim insanları tarafından geliştirilen ve üretilen yerli nükleer radyasyon dedektörleri radyasyon ölçümlerin hassas ve güvenli bir şekilde yapılmasına imkân sağlayabilecek.

Günümüzde gezegenleri, yıldızları, gökadaları, bulutsuları ve diğer gökcisimlerini gözlemlemek için gelişmiş gözlemevleri yani rasathaneler kullanılıyor. Bu rasathanelerin bazıları yeryüzünde kuruluyken bazıları uzayda görev yapıyor.

Satürn hiç de fotoğrafta görüldüğü gibi sakin bir yer değil. Güneş Sistemi’nin bilinen en fazla uyduya sahip gezegeni olan Satürn’ün atmosferinde devasa fırtınalar gerçekleşiyor.

Kasım ayında nadir gerçekleşen bir gök olayına tanık olabilirsiniz. Merkür, 11 Kasım’da Güneş’in önünden geçiyor. Ancak unutmayın! Geçişi ister çıplak gözle, ister dürbünle, ister teleskopla gözlemleyin, mutlaka uygun bir güneş filtresi kullanmaya dikkat edin. Çünkü Güneş’e doğrudan bakmak gözünüzde kalıcı hasarlara neden olabilir.

Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yapılan gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusu keşfedildi. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.