Antarktika Günlükleri XII

Dr. Bülent Gözcelioğlu
05/05/2016 - 15:14

Antarktika’nın buzulları buzul bilimciler için açık hava laboratuvarı gibi. Kıtada çeşitli buzul tipleri gözlemlenebildiği gibi bölgedeki kayaçlardan buzulların geri çekilme zamanı hakkında bilgi edinmek de mümkün. Geri çekilme zamanı belirlenince iklim değişikliklerinin hızı ve zamanı da öğrenilebiliyor. Ekibimizde yer alan Doç. Dr. Mehmet Akif Sarıkaya bu konuları araştırıyor. Dr. Sarıkaya, Antarktika’da karaya çıktığımız Galindez Adası üzerinde farklı noktalardan on kayaç örneği aldı. Bunları İstanbul Teknik Üniversitesi’ndeki Kozmo-Lab’a getirdi. Bu laboratuvarda geçmişe yönelik yaş tayini yapılıyor yani bir kayacın bulunduğu yere ne kadar zaman önce geldiği belirleniyor. Antarktika’dan alınan kayaçlar ilk olarak laboratuvar fırınlarında kurutuldu. Ağırlıkları not edildi. Daha sonra tek tek fotoğraflandı. Gravite yöntemiyle yoğunlukları ölçüldü. Bunun için önce kayaçlardan küçük bir parça alındı. Parçaların ağırlıkları ölçüldükten sonra suya batırılarak hacimleri belirlendi, ardından da yoğunlukları hesaplandı. Daha sonra kırma-öğütme aşamasına geçildi. Çeneli kırıcı da denen bir aletle parçalar tane boyları 1-2 cm olana kadar kırıldı. Ardından diskli değirmen yardımıyla tane boyları mm düzeyine indirildi. Önce saf su sonra da seyreltilmiş nitrik asit (HNO3) ile yıkanan parçaların kimyasal analizi yapıldı. Bu işlem kayaçtaki farklı mineralleri ve organik malzemeleri ayırmak için kullanılıyor.

Kurutulan örneklerin on beşer gramı tüm kayaç analizi için Kanada’ya gönderilecek. Kalan örnekler hidroflorik asit (HF) gibi kuvvetli asitlerle özütlenerek içlerindeki klor (Cl) ve berilyum (Be) gibi elementler ayıklanacak. Bu işlemin ardından elementlerin izotop oranları ölçülecek. Bunun için TÜBİTAK MAM’daki Hızlandırıcılı Kütle Spektrometresi kullanılacak. Bu oranlarla kayaçların yüzeylerinde kozmojenik yollarla biriken yeni izotoplar belirlenebiliyor. Kayaç yüzeyinde ne kadar kozmojenik izotop varsa kayacın o kadar süredir yeryüzünde olduğunu söyleyebiliriz. Bu yolla  kayaçların yüzeylenme yaşları belirlenecek. Bu da bize buzulların yerin derinliklerinden kopardıkları kayaçları ne zaman yeryüzüne bıraktıkları, bir başka deyişle ne zaman geri çekilmeye başladıkları hakkında bilgi verecek.

Fotoğraflar: Dr. Bülent Gözcelioğlu

Bilim Genç olarak aralık ayında objektiflerinizi çevrenizdeki hayvanlara odaklamanızı istiyoruz. Fotoğrafınızı Bilim Genç’te paylaşırken açıklama bölümüne #HayvanDesenleri etiketini eklemeyi unutmayın.

Bitkiler güneş enerjisini fotosentez süreciyle kimyasal enerjiye dönüştürür. Cambridge Üniversitesinden bir grup araştırmacı güneş enerjisini kullanarak karbondioksit ve sudan sentez gazı üreten yapay bir yaprak mekanizması geliştirdi.

Arkeologlar, eski yerleşim bölgeleri ve kalıntılar üzerinde çalışmalar yaparak geçmiş dönemde yaşayan insanların hayat tarzları hakkında bilgi toplar. Bir grup arkeolog bu amaçla ABD’nin Philadelphia şehrinde bir nehir kenarında bulunan, 1850’lerden kalma bir konağın önündeki çamur yığınındaki atıkları inceledi.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsünde çalışan Sahag Voskian ve Alan Hatton, havadaki karbondioksiti yakalamak için yeni bir yöntem geliştirdi. Yeni yöntemin en önemli özelliği, havadaki karbondioksit derişimi ne kadar düşük olursa olsun başarılı olması.

İnsanların toprağı ekip biçmeyi öğrenmeleri, yerleşik hayata geçip gelişmiş uygarlıklar kurmalarına imkân sağladı. Bu devrim niteliğinde bir değişimdi. Sonraki yıllarda insanların beslenme ihtiyacını karşılamak için tarımsal verimin artırılması amacıyla farklı yöntemler geliştirildi.

Tırmanma; yürüme, koşma ve sıçrama gibi insanların hareketle ilgili en temel becerileri arasında yer alır. Aslında tırmanma becerisini hayatımızın çoğu alanında kullanırız. Örneğin evlerde ayaklı merdivenlere, parklarda demir çubuklara, bahçede ağaçlara veya spor salonlarında halatlara tırmanırız.

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde eylül ayında objektiflerinizi çevrenizdeki tarihî mekânlara odaklamanızı istemiştik. Bu süreçte #TarihîMekânlar etiketiyle Bilim Genç’te paylaştığınız fotoğraflar Bilim Genç ekibi tarafından değerlendirildi.

Bir grup araştırmacının Science’ta yayımladıkları bir makaleye göre, iklim değişikliğiyle savaşmanın en iyi yolu ağaç dikmek olabilir. Çünkü ağaçlar fotosentez sırasında atmosferdeki karbondioksiti tüketirken oksijen ve besin üretiyor.

İspanya Castilla-La Mancha Üniversitesinden bir grup araştırmacı iklim değişikliğine bağlı olarak dünyanın ortalama sıcaklığı arttıkça İber Yarımadası’ndaki ağaç eşek arılarının vücut ve kanat büyüklüklerinin azaldığı belirlendi.