Antimadde Taşıma Aracı

Dr. Mahir E. Ocak
06/03/2018 - 16:25

Araştırmacılar antimaddeyi bir yerden başka bir yere taşımak için kullanılacak araçlar üretmek için çalışmalara başladı. Projenin yaklaşık dört sene içinde tamamlanması planlanıyor. Eğer başarılı olursa, parçacık hızlandırıcılarda üretilen antimaddenin başka laboratuvarlarda yapılan bilimsel araştırmalarda da kullanılması mümkün olacak.

Bilinen evren büyük oranda maddeden oluşur. Antimadde miktarıysa çok azdır. Madde ve antimadde bir araya geldiklerinde birbirlerini yok ettikleri için antimaddeyi depolamak çok zordur. Parçacık hızlandırıcılarda üretilen antimadde parçacıkları, ancak özel olarak tasarlanmış kapanlarla kısa süreler için belirli hacimlerin içine hapsedilebiliyor.

Darmstadt Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. Alexandre Obertelli ve çalışma arkadaşları, CERN’de üretilen antiprotonları hapsetmek için elektrik ve manyetik alanlardan yararlanılan bir kapan üretmeyi planlıyor. Daha sonra bu kapan bir araca yüklenecek ve içindeki antiprotonları başka laboratuvarlara taşımak için kullanılacak.

Projenin gerçeğe dönüştürülmesinin önünde pek çok zorluk var. Öncelikli olarak araştırmacılar bir seferde bir milyar parçacığı hapsedebilecek bir kapan üretmeyi planlıyor ki bu sayı bugüne kadar herhangi bir deneyde başarılmış olanın yaklaşık yüz katı. Bir başka zorluksa antiparçacıkları uzun süre kapanın içinde tutabilmek. Parçacıkları haftalarca kapanın içinde tutabilmek için, kapanın mutlak sıfırın dört derece üzerine kadar soğutulması ve içindeki madde yoğunluğunun da yıldızlararası uzaydaki kadar düşük olması gerekiyor.

Prof. Dr. Berahitdin Albayrak hocamız geçen yıl 13 Aralık’ta gerçekleşen tren kazası sonucu aramızdan ayrılalı tam bir yıl oldu. Kim olursa olsun bir insanın hayatını kaybetmesi, sevenleri ve ailesi için büyük bir üzüntü kaynağıdır. Ancak bir bilim insanının hayatını kaybetmesi, o kişinin ilgilendiği bilim dalına yapacağı katkılar göz önünde bulundurulduğunda, bilim dünyası için de büyük bir kayıptır.

Hulk çizgi romanında bilim insanı Dr. Bruce Banner laboratuvarda deneyler yaparken bir kaza geçirir ve gama ışınlarına maruz kalan DNA’ları mutasyona uğrar. Bu yüzden Dr. Banner artık her sinirlendiğinde Hulk adı verilen yeşil bir deve dönüşür.

Ay’a giden astronotların Ay’a ulaşması yaklaşık üç gün sürmüştü. İnsanların uzaydaki bir sonraki hedefi Mars. Mars’ın ötesindeki gökcisimlerine örneğin Güneş Sistemi’ndeki diğer gezegenlere ya da Güneş Sistemi’nin dışındaki yıldızlara ulaşmak ise çok daha uzun sürecek.

Türkiye'nin ilk uzay radyasyonu test altyapısı olma özelliği taşıyan ODTÜ Saçılmalı Demet Hattı’nın açılışı yapıldı. Test merkezi Türkiye Atom Enerjisi Kurumunun Sarayköy Nükleer Araştırma Merkezinde kuruldu.

Yılın son ayında gökyüzünde çıplak gözle gözleyebileceğiniz beş gezegeni de görme fırsatı bulabilirsiniz. Mars ve Merkür aralık ayında Güneş’in doğuşundan önce gökyüzünde. Ayın ilk yarısında Merkür ve Mars'ı Başak Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Spika ile birlikte doğu-güneydoğu ufkunun üzerinde görebilirsiniz.

Mars ile Jüpiter’in yörüngeleri arasındaki bölgede yer alan Asteroit Kuşağı’ndaki Hygiea’ın bu dört kriterden ilk üçünü sağladığı biliniyordu. Ancak geçmişte gökcisminin şeklinin tam olarak nasıl olduğu hakkında bir fikir edinilememişti.

Yakın zamanlarda Avrupa Güney Gözlemevi’nde (ESO) kurulu Çok Büyük Teleskop’ta (VLT) bulunan X-shooter tayfçekeri yardımıyla elde edilen tayfları analiz eden araştırmacılar, yeni oluşmuş ağır bir elementi ilk kez gözlemsel olarak tespit etti.

Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Nükleer Radyasyon Dedektörleri Uygulama ve Araştırma Merkezinde (NÜRDAM) Türk bilim insanları tarafından geliştirilen ve üretilen yerli nükleer radyasyon dedektörleri radyasyon ölçümlerin hassas ve güvenli bir şekilde yapılmasına imkân sağlayabilecek.

Günümüzde gezegenleri, yıldızları, gökadaları, bulutsuları ve diğer gökcisimlerini gözlemlemek için gelişmiş gözlemevleri yani rasathaneler kullanılıyor. Bu rasathanelerin bazıları yeryüzünde kuruluyken bazıları uzayda görev yapıyor.

Satürn hiç de fotoğrafta görüldüğü gibi sakin bir yer değil. Güneş Sistemi’nin bilinen en fazla uyduya sahip gezegeni olan Satürn’ün atmosferinde devasa fırtınalar gerçekleşiyor.