Asteroit Kuşağı Ne Kadar Kalabalık?

Dr. Tuba Sarıgül
22/12/2016 - 16:56

NASA/JPL-Caltech

Güneş Sistemi’ndeki asteroitlerin büyük bölümü Mars ve Jüpiter arasındaki Asteroit Kuşağı olarak isimlendirilen bölgede bulunuyor.

Asteroitlerin büyüklükleri birbirinden çok farklıdır. Asteroit Kuşağı’nın en büyük üyesi ve bir cüce gezegen olan Ceres’in çapı yaklaşık 950 kilometre. Asteroit Kuşağı’nda çapı 100 kilometreden büyük 200’den büyük asteroit var. Çapı 1 kilometreden büyük asteroitlerin sayısının 70.000-1.700.000 arasında olduğu tahmin ediliyor. Daha küçük asteroitlerin sayısı ise milyonlarla ifade ediliyor.

NASA - Güneş Sistemi’ndeki dokuz farklı asteroitin boyutlarının karşılaştırılması

Asteroit Kuşağı’nda çok sayıda asteroit olsa da, bu gökcisimleri çok geniş bir alana dağılmış durumda. Asteroit Kuşağı’nın iç ve dış sınırının Güneş’e olan uzaklıkları sırasıyla 2,12 AU ve 3,3 AU (AU -astronomik birim- Güneş ile Dünya arasındaki ortalama mesafedir). Yani bu bölgenin genişliği yaklaşık 180 milyon kilometre.

Bilim insanları Asteroit Kuşağı’ndaki asteroitlerin aralarındaki mesafenin ortalama 1 milyon kilometre olduğunu tahmin ediyor. Ay’ın Dünya’ya olan ortalama uzaklığının 384.400 kilometre olduğu düşünülürse Asteroit Kuşağı’nın hayli sakin bir bölge olduğu söylenebilir. Ancak astronomi ölçeğinde düşünüldüğünde bu bölgede asteroitler arasında sıkça çarpışma oluyor. Çarpışma sıklığı asteroitlerin büyüklüğüne göre değişiyor. Örneğin ortalama çapı 525 kilometre olan Vesta’nın, Asteroit Kuşağı’ndaki çapı 1 kilometreden büyük başka bir asteroitle çarpışma olasılığının 4,2 milyon yılda bir olduğu tahmin ediliyor.

Lunar and Planetary Institute

Dünya’nın manyetik alanı, yeryüzünü Güneş’ten gelen zararlı ışınlardan koruyan bir kalkan görevi görür. Eğer bu koruyucu kalkan olmasaydı güneş rüzgârı atmosferi yok eder ve Dünya yaşama elverişsiz bir hale gelirdi.