Atletlerin Performansını Artıran Bakteri

Dr. Mahir E. Ocak
20/09/2017 - 15:16

Bir grup bilim insanının yakın zamanlarda Amerikan Kimya Derneği’nin 254. toplantısında sunduğu araştırma sonuçlarına göre, insanların bağırsak florasındaki bir bakteri türü atletlerin performansını önemli ölçüde artırıyor.

Bağırsak florasındaki bakteriler, sağlık için çok önemlidir. Hem sindirime yardımcı olurlar hem de nörolojik işlevleri vardır. Dolayısıyla bazı bakteri türleri dayanıklılıkla da ilişkili olabilir.

Araştırmacılar atletlerin performansıyla ilişkili olabilecek bakteri türlerini belirlemek için 2015 yılındaki Boston maratonunun bir hafta öncesinden başlayarak iki hafta boyunca her gün 20 atletten dışkı örnekleri almış. Yarış öncesi ve sonrasında alınan örneklerin analiz sonuçları karşılaştırıldığında önemli bir fark dikkat çekiyor: Bir bakteri türünün sayısı yarışlardan hemen sonra aşırı miktarda artıyor. Araştırmacılar, bu bakteri türünün doğal işlevinin laktik asidi parçalamak olduğunu söylüyor. Laktik asit yoğun egzersiz yaptıktan sonra kaslarda ortaya çıkan ağrının ve bitkinliğin nedenidir. Dolayısıyla belirlenen bakteri türü, atletlerin yarışlardan sonraki yorgunluğu daha kısa süre içinde atlatmalarına yardım ediyor olabilir.

Araştırmacılar, bakteri türünü dışkı örneklerinden ayrıştırarak özelliklerini incelemeye başlamış. İlk çalışmalar bakterilerin test tüplerindeki laktik asidi parçalayabildiğini ve farelerin sindirim sistemlerinden geçtikten sonra da canlı kalabildiğini gösteriyor. Şu an fareler bakterilerle beslenerek organizmanın laktik asit seviyeleri ve bitkinlik üzerindeki etkileriyle ilgili ölçümler yapılıyor.

Araştırma ekibinin üyelerinden Prof. Dr. Jonathan Scheiman, yeryüzündeki en sağlıklı ve zinde insanların biyolojik yapısını inceleyerek diğer insanlara yardımcı olmayı amaçladıklarını söylüyor.

Spor

TÜBİTAK Bilim Genç dergisi olarak 2019 Üniversiteler Okçuluk Şampiyonası’nda birinci olan Ahmet Tarık Bıyıklıoğlu ile bir söyleşi gerçekleştirdik.

Spor

Millî sporcularımız İbrahim Çolak ve Busenaz Sürmeneli, jimnastik ve boksta dünya şampiyonu oldu. İbrahim Çolak bu başarısıyla Japonya’da düzenlenecek 2020 Tokyo Yaz Olimpiyat Oyunları’na katılma hakkını da elde etti.

Spor

Günümüzde birçok araştırma sporun sağlığımızı olumlu etkilediğini gösteriyor.

Spor

Çocukluktan yetişkinliğe geçiş süreci olan ergenlik çağında birçok fiziksel ve zihinsel değişim geçiririz. Peki bu değişimlerin ne kadarı genetik mirasımıza, ne kadarı çevresel etmenlere (örneğin beslenme ve spor) bağlı?

Spor

Buzda kaymanın en estetik yollarından biri buz pateni sporudur. Farklı figürlerin, dansın ve müziğin yer aldığı buz pateni Türkiye’de son yıllarda yaygınlaşan bir spor dalı. Biz de milli sporcumuz Alper Uçar ile buz pateni üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Spor

19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı’na özel olarak, ülkemizi hem Avrupa hem de dünya şampiyonalarında temsil eden ve önemli başarılar kazanan milli karatecimiz Serap Özçelik Arapoğlu ile Bilim Genç okurları için bir söyleşi gerçekleştirdik.

Spor

Hem bedeninizi hem beyninizi aktif şekilde kullanabileceğiniz bir spor dalı ilginizi çeker mi? Cevabınız “Evet!” ise oryantiring sporunu çok sevebilirsiniz. Gelin, spor yaparken yön bulma ve odaklanma gibi bilişsel becerilerinizi de geliştirebileceğiniz bu sporu daha yakından tanıyalım.

Spor

Bilim Genç olarak 19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı dolayısıyla mayıs ayında objektiflerinizi spora odaklayarak spor alanlarını, spor ekipmanlarını ve anlık spor hareketlerini fotoğraflarınıza aktarmanızı istiyoruz. Fotoğrafınızı Bilim Genç’te paylaşırken açıklama bölümüne #Spor etiketini eklemeyi unutmayın.

Spor

Kış sporlarıyla ilgilenen sporcuların karşı karşıya kaldıkları zorlukların nasıl üstesinden geldiklerini, bilim ve teknolojinin kış sporlarını nasıl etkilediğini birlikte inceleyelim.

Spor

Kalıtımın insanların fiziksel performansı üzerinde önemli etkileri olduğu biliniyor. Bugüne kadar yapılan araştırmalar 200’den fazla genin fiziksel performansla ilişkili olduğunu gösteriyor.