Skip to content Skip to navigation

Bir Bilgisayarın Roman Yazdığı Gün

Gürkan Caner Birer
25/05/2016 - 16:42

“Günlerden bir gün bilgisayar bir roman yazdı. Artık kendi mutluluğunun peşine düşen bilgisayar, insanlara hizmet etmeyi bıraktı.” Bu cümleler insanlarla yapay zekânın ortaklaşa yazdığı romandan alıntı. Konpyuta ga shosetsu wo kaku hi (Bir Bilgisayarın Roman Yazdığı Gün) adındaki Japonca roman, Japonya’daki bir edebiyat ödülü yarışmasında ön elemeyi geçmeyi başardı. Kitap, her ne kadar büyük ödülü alamasa da tümüyle yapay zekâ tarafından yazılan romanları okuyacağımız günlerin çok da uzak olmadığını söyleyebiliriz.

Romanda öncelikle karakterler ve ana öykü insanlar tarafından belirleniyor. Daha sonra bilgisayar bu bilgilere göre önceden hazırlanmış ilişkili sözcük ve cümleleri kullanarak romanı yazıyor. Şu haliyle yapay zekâ romanın %20’lik kısmını yazabiliyor. Ancak yazılımın zaman içinde geliştirilmesi ile yapay zekânın bir romanın tamamını kendi başına yazması mümkün olabilir. Aslında bu yöntemin benzeri daha önce kullanılmıştı. Üç Silahşörler ve Monte Kristo Kontu gibi ünlü dünya klasiklerine imza atan Alexandre Dumas, birlikte çalıştığı asistanlarına bazı eserlerde ana öykü ve karakterleri yazdırmış, ayrıntı ve diyalogları ise kendisi ekleyerek kitapları tamamlamıştır.

Yapay zekâ, dil bilgisi ve konu bütünlüğü açısından başarılı eserler ortaya koysa da sıradışı ve ilgi çekici kitaplar yazabilir mi, tartışılır.

İlgili İçerikler

Bilgisayar ve İnternet

Gençlerin ve çocukların öğrenmesini kolaylaştıracak sanal gerçeklik uygulamaları ve bilgisayar oyunları geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapan Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hakan Tüzün ile söyleşi gerçekleştirdik.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı başvuruları başladı. Başvurular 31 Ekim’e kadar devam ediyor. Proje desteği almaya hak kazanan başvurulara ait sonuçların ise önümüzdeki şubat ayında açıklanması planlanıyor.

Bilgisayar ve İnternet

Son zamanlarda özellikle robot teknolojileri alanında sıkça yararlanılan yapay zekâyla ilgili araştırmalar yapan Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Şeyda Ertekin ile yapay zekâ üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Bilgisayar ve İnternet

Günlük hayattan aşina olduğumuz bilgisayarlar bir insanın yıllarca uğraşsa bile bitiremeyeceği işleri saniyeler içerisinde gerçekleştirebiliyor. Ancak çalışma ilkeleri klasik fizikle açıklanan bu bilgisayarların kapasiteleri sınırlı. Gelecekte belirli işlemleri klasik bilgisayarlardan çok daha hızlı yapabilen kuantum bilgisayarların geliştirilebileceği düşünülüyor

Bilgisayar ve İnternet

4. CodeFest programlama yarışması 23-24 Şubat 2019 tarihlerinde Üsküdar Amerikan Lisesi’nde gerçekleştirilecek.

Bilgisayar ve İnternet

Sinemada görsel efekt tasarımının sınırları her gün genişliyor. Bizi şaşırtan görüntüleri teknolojik gelişmelerin yaratıcı beyinlere sunduğu olanaklar sayesinde izleyebiliyoruz.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK BİLGEM Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü tarafından lise ve üniversite öğrencilerine yönelik düzenlenen kriptoloji yaz okulları başvuruları 6 Ağustos’a kadar devam ediyor.

Bilgisayar ve İnternet

Özellikle gençlerin yakından takip ettiği, çevrimiçi bir ortam olarak tanımlanan sosyal medya adeta dijital dünyamız haline geldi. Gençler gün boyu -hatta geceleri- sosyal medya aracılığı ile sosyal ilişkiler kuruyor, bilgi ediniyor ve çeşitli konularda paylaşımlarda bulunuyor. Peki, sosyal medyayı bu kadar yoğun kullanmanın, sağladığı çeşitli faydaların yanı sıra, olumsuz etkileri de olabilir mi?

Bilgisayar ve İnternet

Bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Science Advances’ta yayımladıkları bir makalede yapay zekâ yardımıyla çok hızlı bir biçimde yeni metalik camlar tasarlamayı ve üretmeyi başardıklarını açıkladı.

Bilgisayar ve İnternet

Çocuklar nesneleri evirip çevirerek, tutup bırakarak ya da itip çekerek oyunlar oynar. Bu, küçük yaşlardan itibaren fiziksel dünyayı keşfetmelerinin bir yoludur. İşte şimdi Google’a ait DeepMind’dan ve California Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından eğitilen bir yapay zekâ uygulaması bu tür bir oyun davranışının ilk aşamalarını sergiliyor.