Skip to content Skip to navigation

Bir Kelebeğin Öyküsü

Turkuaz Kelebek Ekibi
14/10/2016 - 17:00

Havacılık; lojistik, askeri, sağlık, ulaşım vb. pek çok alanda işleri kolaylaştırıyor. Bu sektörün en önemli kısmını da uçaklar oluşturuyor. Eski tip hava araçlarına kıyasla işlevsellik, hız, manevra, maliyet gibi birçok yönden daha avantajlı olan insansız hava araçları (İHA) devletler için lüksten çok ihtiyaç haline geldi. Ülkeler İHA projelerini destekleyerek ya da proje yarışmaları organize ederek bu teknolojinin gerisinde kalmamayı amaçlıyorlar.

Tüm sektörlere uygun İHA üretmenin mümkün olduğu anlaşıldıktan sonra bu konudaki çalışmaların sayısı büyük bir artış gösterdi. TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması ile de Gebze Teknik Üniversitesi Havacılık ve Uzay Kulübü olarak bu alanda kendimizi göstermeyi amaçladık. Bu doğrultuda aerodinamik, SolidWorks gibi eğitimlerle oluşturduğumuz yetkin proje grubumuzla Turkuaz Kelebek projemizi şekillendirmeye başladık.

Çetrefilli bir beyin fırtınası döneminden sonra Turkuaz Kelebek’in iskelet türü, kanat tipi, kullanılacak malzemeler, üretilebilecek bölümler, yük bırakma mekanizması gibi önemli noktaları belirlendi. İlk önce aracın küçük bir prototipi yapıldı ve prototip kusursuza yakın bir performans gösterdi. Ardından gerçek tasarımın küçük bir modellemesi yapıldı ve ondan da yüksek bir performans alındı. Ancak gerçek tasarımı esas boyutlarında göklere salınca gerçeğin farkına vardık: aerodinamik. Hesaplamalarımızda ufak tefek olduğu için yok saydığımız küsuratlar uçağın boyutları büyüdüğünde performansı düşürmüş ve uçuşu zora sokabilecek rakamlara dönüşmüştü.

Daha ince hesaplamalar ve dikkatli çalışma sürecinin sonunda kanat profili ve gövdede değişikliklere gitmeye karar verdik. Bu karar bize deneme uçuşlarında parçalanacak 10-15 uçağa mal oldu. Deneme-yanılma yöntemiyle birkaç tane daha uçak parçaladıktan sonra en uygun tasarımı oluşturmayı başardık. Tasarımımız 180 cm kanat açıklığı, 110 cm gövde boyu, 2 kg ağırlığı ile kendisi hariç 3 kilogram yük taşıma kapasitesine sahip. Pil değerlerine göre 45-50 dakika kadar uçuş süresi bulunuyor ve bu süre pilin kapasitesine göre artırılabiliyor. Bununla birlikte aracımız 5 kilometre kontrol ve görüntü menziline ulaşabiliyor.

Bu tasarımın adı, önce parçalanan kardeşlerinin anısına, yaşamının bir günlük olduğuna inanılan Kelebek oldu, sonra da okulumuzun hatırına Turkuaz Kelebek’e dönüştü.

 

 

İlgili İçerikler

Gökbilim ve Uzay

Satürn hiç de fotoğrafta görüldüğü gibi sakin bir yer değil. Güneş Sistemi’nin bilinen en fazla uyduya sahip gezegeni olan Satürn’ün atmosferinde devasa fırtınalar gerçekleşiyor.

Gökbilim ve Uzay

Kasım ayında nadir gerçekleşen bir gök olayına tanık olabilirsiniz. Merkür, 11 Kasım’da Güneş’in önünden geçiyor. Ancak unutmayın! Geçişi ister çıplak gözle, ister dürbünle, ister teleskopla gözlemleyin, mutlaka uygun bir güneş filtresi kullanmaya dikkat edin. Çünkü Güneş’e doğrudan bakmak gözünüzde kalıcı hasarlara neden olabilir.

Gökbilim ve Uzay

Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yapılan gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusu keşfedildi. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.

Gökbilim ve Uzay

Mars, 2 Eylül’de yörünge hareketi sırasında Güneş’in arkasından geçmişti. Bu süreçte Güneş ile aralarındaki açısal mesafe küçük olduğundan Mars’ı Güneş’in parlaklığı nedeniyle birkaç hafta boyunca gözlemlemek mümkün olmadı. Mars ekim ayının ortasından itibaren doğu ufkunun üzerinde tekrar ortaya çıkıyor.

Gökbilim ve Uzay

Trigonometri lisede matematik dersinde karşılaştığınız ve belki de anlamakta zorlandığınız konulardan biri. Dik üçgenlerin iç açıları ve kenar uzunlukları arasındaki bağlantılarla ilgili matematiğin bu dalı size soyut gelebilir. Geçmişte insanlar denizcilikte, haritacılıkta ve astronomi yani gökbilimde karşılaştıkları problemleri çözmek için trigonometriden faydalandı. 

Gökbilim ve Uzay

İlk kez geçtiğimiz yıl düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali, 17-22 Eylül tarihleri arasında Atatürk Havalimanı’nda gerçekleştirildi. Bu yıl 1.720.000 kişinin katıldığı etkinlik dünyanın en büyük havacılık, uzay ve teknoloji festivali oldu.

Gökbilim ve Uzay

NASA Space Apps Challenge’ın (NASA Uluslararası Uzay Uygulamaları Yarışması) Türkiye ayağı bu yıl Ankara, Elazığ ve Şanlıurfa’da düzenleniyor. Ankara’daki organizasyona 19-20 Ekim tarihlerinde ODTÜ Genç Girişimciler Topluluğu ev sahipliği yapıyor.

Gökbilim ve Uzay

Geçmişten günümüze birçok araç uçsuz bucaksız evreni keşfetmek için uzaya gönderildi. Bu araçlar Merkür, Venüs, Mars, Neptün, Satürn, Plüton ve Ay hakkında veriler topladı ve bugün de toplamaya devam ediyor. 

Gökbilim ve Uzay

Satürn ve ilkdördün evresindeki Ay 8 Eylül’de gökyüzünde birlikte görülebilir. 20 Eylül’de ise Ay ve Boğa Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Aldebaran yakın görünümde. Her iki gökcismini gece yarısına yakın saatlerde batı ufkunun üzerinde görebilirsiniz. 23 Eylül sonbahar ılımı yani gece ve gündüz sürelerinin eşit olduğu tarih.

Gökbilim ve Uzay

Maden cevherlerinden metalleri özütlemek için mikroorganizmalardan yararlanılan yöntemler biyomadencilik olarak adlandırılır. Biyomadenciliğin yeryüzündeki tarihi 1950’lere kadar gider. Günümüzde bazı araştırmacılar Uluslararası Uzay İstasyonu’nda (ISS) uzayda biyomadencilikle ilgili çalışmalar yapıyor.