Bitkiler Gelecekte Fabrikalarda mı Yetiştirilecek?

Dr. Tuba Sarıgül
20/10/2014 - 11:04

Toshiba

Toshiba, tarım ilaçlarının kullanılmadığı uzun ömürlü sebzelerin hijyenik koşullarda üretimi için Japonya’da bir bitki üretim fabrikası yapımına başladı.

Toshiba denildiğinde aklımıza bilgisayar ya da televizyon gibi bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki ürünler gelir. Ancak Toshiba’nın sağlık hizmetlerine yönelik girişimleri de var ve bitki üretim fabrikasıyla bu alandaki hizmetlerine yeni bir boyut kazandırmayı amaçlıyor.

Projede, bitkilerin büyümesi için en uygun dalga boyuna ayarlanan floresan aydınlatmaların yanı sıra sıcaklık ve nem oranının sabit kalmasını sağlayan iklimlendirme sistemleri kullanılıyor. Üretimin takibi için ise yarı iletken elektronik cihazların üretiminde kullanılan sistemlerden yararlanılması düşünülüyor. Bitki üretim fabrikasında sebzeler -kısa sürede bozulmalarına neden olan bakterilerin etkisini en aza indirmek için- mikroorganizmalardan arındırılmış, temiz odalarda üretiliyor. Araştırmacılar yetiştirme koşullarının dikkatli bir şekilde kontrol edilmesiyle bitkilerin besin değerlerinin artırılabileceğini düşünüyor.

Ancak bitkinin büyümesi için gerekli bileşenlerin (örneğin ışığın, sıcaklığın, nemin ve gerekli gazların) yapay olarak sağlandığı bu sistem aslında bitkilerin yeryüzü ve atmosferle bağının kopması anlamına da geliyor.

İnsan derisinden ilham alan Münih Teknik Üniversitesinden araştırmacılar yapay deriye sahip insansı bir robot geliştirdi. Geliştirilen yapay deri sayesinde robot insan dokunuşlarını hissedebiliyor.

Sürücüsüz araçlara yönelik geliştirdiği teknolojilerle bilinen Tesla Motor şirketinin sahibi Elon Musk, Tesla araçların bu yılın sonunda tam otonom sürüş özelliği kazanabileceğini açıkladı.

Mikroçip (üzerinde farklı işlevlere sahip elektronik devreler bulunan çok küçük boyuttaki birleşik devreler), küresel konumlama sistemi (GPS), kablosuz internet, sensör gibi teknolojiler tüm dünyayı hızla değiştiriyor. Bu değişimin son yıllardaki ürünlerinden biri de giyilebilir teknolojiler. Giyilebilir teknolojiler vücuda bağlı oldukları için günlük işler yapılırken de rahatça kullanılabiliyor.

TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 17-22 Eylül tarihleri arasında İstanbul Atatürk Havalimanı’nda düzenleniyor.

Bir grup araştırmacı çok sayıda ufak robotun bir araya gelmesiyle oluşan, herhangi bir merkezî kontrol birimi olmaksızın çevredeki uyaranlara tepki verebilen ve hareket edebilen bir robot geliştirdi.

Günümüzün aktif araştırma alanlarından biri esnek elektronik cihazlar. Michigan Üniversitesinden Nicholas Kotov önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı yakın zamanlarda esnek, iletken malzemeler üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.

1950’ler sinemada seyirci sayısının azaldığı yıllar olarak tarihe geçer. Bunun en önemli nedeni, şehirlere taşınan ailelerin, ucuz ve erişilebilir olmasından dolayı televizyonu eğlence aracı olarak seçmesiydi. Televizyon o yıllarda toplumda hızlı bir şekilde yaygınlaşıyordu ve birçok aile tarafından satın alınıyordu.

Hassas Tarım ve Sürdürülebilir Uygulamaların Yaygınlaştırılması Projesi (HASSAS) sayesinde havacılık ve uzay teknolojileri kullanılarak çiftçilerimiz yenilikçi tarım uygulamalarından biri olan hassas tarım uygulamalarından yararlanabilecek.

Hızla değişen ve yayılan bilgiyi takip etmek isteyenler için internete bağlı bilgisayar, mobil telefon ve tablet, giyilebilir teknoloji ürünü cihazlar gibi yeni medya araçları vazgeçilmez bir ihtiyaç hâline geldi.

Japon otomobil üreticisi Toyota, yeni geliştirdikleri bir hibrit aracın test sürüşlerine başlayacaklarını açıkladı. Güneş paneliyle kaplı olan araç sadece elektrik motoruyla 56,3 kilometre yol yapabilecek.