Christmas Adası Kırmızı Yengecinin İnanılmaz Göçü

Ayşenur Okatan
21/11/2018 - 11:56

Avustralya’nın kuzeybatısında yer alan Christmas Adası’nda her yıl inanılmaz bir göç serüveni yaşanıyor. Bu göçün başkahramanı olan Christmas Adası kırmızı yengeci adadaki 14 yengeç türünden en ilgi çekeni.

Her yıl kasım-aralık aylarında başlayan yağmur sezonuyla birlikte milyonlarca kırmızı yengeç, adanın iç kısımlarındaki yuvalarından ayrılarak yumurtlamak için okyanusa doğru yola çıkıyor. Adanın dört bir yanında gerçekleşen bu göçte yengeçler uzun ve zorlu bir yolculuğu aşmak zorunda. Yaklaşık 4-5 hafta süren bu serüvende ormanları, yolları ve kayalıkları aşan yengeçler trafikle, susuzlukla ve avcılarla da mücadele ediyor.

Göç sırasında kaybettikleri suyu ve tuzu geri kazanmak için okyanusa ulaşmaya çalışan yengeçler deniz kuşları ve müren balıklarını da aşmak zorunda.

Sahile ulaşmayı başaran kırmızı yengeçler, okyanusa girerek kaybettikleri suyu ve tuzu geri kazandıktan sonra kumsala oyuk açmak için geri dönüyor. Erkek kırmızı yengecin kumsalda açtığı oyukta geçirilen iki haftalık kuluçka süresinin ardından dişi kırmızı yengeç ayın son dördün evresinde gün doğmadan yumurtalarını suya bırakıyor. Yumurtalarını suya bıraktıktan sonra dişi kırmızı yengeç, erkek kırmızı yengeç gibi adanın iç kısımlarına geri dönüyor.

Yumurtadan çıkan yavrular bir ayda büyüyüp ormanın iç kısımlarına gidiyor. 4-5 yıl sonra ise aynı göçü gerçekleştirmek üzere iç kısımlardan okyanusa doğru yola çıkıyorlar.

Kartallar, şahinler, doğanlar, deliceler, kerkenezler, atmacalar ve çaylaklar  Türkiye’de de sayılı türleri olan gündüz yırtıcılarıdır. Bu kuşlar yüksek strateji geliştirme yetenekleri, manevra kabiliyetleri, hızlı uçmaları ve avlarını çok uzak mesafelerden bile görebilmeleri ile her zaman insanların ilgi odağı olmuştur. Ancak ak çaylaklar bu yırtıcılar arasında en az bilinenidir.

Biyofloresan canlının ışığı soğurması ve farklı renkte tekrar yaymasıdır. Bu olay denizlerde ve karalarda yaşayan bazı canlı türlerinde görülen biyolüminesans olayından farklıdır. Biyofloresan, canlıların derilerinde veya dokularında bulunan ve ışığı soğuran proteinler sayesinde gerçekleşir.

Oxford Üniversitesinden bilim insanları, şempanzelerin yüzlerini tanımak ve onları doğal yaşam ortamlarında izlemek için yeni bir yapay zekâ teknolojisi geliştirdi. Araştırmanın sonuçları Science Advances dergisinde yayımlandı.

Fosfat, şeker ve azot içeren baz (adenin, guanin, sitozin ve timin) gruplarının bir araya gelmesiyle oluşan DNA hücrelerimizde kalıtsal bilgiyi taşıyan moleküldür. DNA birbirine sarmal şekilde bağlanmış iki zincirden meydana gelir. Her bir zincir nükleotid olarak isimlendirilen molekül birimlerinin bir araya gelmesiyle oluşur.

Adli tıp araştırmalarında olay yerinden alınan DNA örneklerinden suçluların belirlenmeye çalışıldığına polisiye dizilerde ya da filmlerde tanık olmuşsunuzdur. DNA dizisindeki kişiye özgü sıralamaları analiz ederek bir DNA örneğinin kime ait olduğunu belirlemeye yarayan yöntem DNA parmak izi olarak isimlendiriliyor. Peki, bu yöntem nasıl çalışıyor?

Belki sizi şaşırtabilir ama Türkiye’de bir zamanlar çita, aslan, Hazar kaplanı, pars gibi büyük kediler yaşıyordu. Bunlardan çita en son 13. yüzyılda, aslan 19. yüzyılın başlarında, pars ve Hazar kaplanı ise 1970’li yıllarda ülkemizde görülmüş. Günümüzdeyse kedi ailesinden vaşaklar, yaban kedileri, saz kedisi ve karakulak gibi türler, soyları tehdit altında olsa da, hâlen Türkiye’de yaşıyor.

Güney Amerika’daki sularda yaşayan 250’den fazla türde balığın yön bulmak ve birbirleriyle iletişim kurmak için elektrik ürettiği biliniyor. Ayrıca görünüşleri yılana benzediği için elektrikli yılan balığı olarak adlandırılan türler avlanmak ve kendilerini savunmak için de elektrik kullanıyor.

Doğada bazı hayvan türlerinin sayısı kıtlık, aşırı avlanma, iklim değişikliği ya da yaşam alanlarının daralması sonucu azalır. Hatta bu durum soylarının tamamen tükenmesine kadar gidebilir. Fakat bazen soyu tükendi diye düşündüğümüz türler uzun bir aradan sonra tekrar ortaya çıkar. Türkiye’deki bu türlerden biri de balık baykuşudur.

Daha önce arıların sıfırı kavrayabildiği ve bu yüzden soyut matematikle ilgili kavramları anlamlandırabildiği üzerine gerçekleştirilen araştırmayı yürüten ekip arılar üzerinde çalışmaya devam etti ve arıların sembolleri sayılarla eşleştirebildiğini keşfetti.