Skip to content Skip to navigation

Cinsiyet Ayrımcılığı Kod Yazılımında da Varmış

Dr. Murat Yıldırım
07/03/2016 - 15:41

Dünyanın pek çok ülkesinde erkeklerle aynı işi yapan kadınlara ortalama olarak daha az maaş verildiği bilinen bir gerçek. Cinsiyetin çok daha az önem taşıdığını düşündüğümüz dijital dünya da ne yazık ki bir istisna değilmiş.

Yazarlarının şimdiye kadar cinsiyet ayrımcılığı üzerine yapılan en geniş kapsamlı araştırma olarak adlandırdıkları çalışmaya göre, kadın programcılar tarafından üretilen yazılımlar erkek programcıların yazılımlarından daha fazla beğeniliyor. Fakat yazılımlar paylaşılırken programcının cinsiyeti kadın ise kabul oranları ciddi şekilde azalıyor. Araştırma açık kaynak programların paylaşıldığı Github isimli yazılım depolama ve paylaşma servisi üzerinde yapıldı. Bu servisi kullanan yaklaşık 10 milyon kullanıcı varken bu kullanıcıların sadece 1,4 milyonu cinsiyet bilgisini profilinde paylaşıyor. Bu serviste kullanıcılar devam eden bir proje için yazılım ekleme önerisinde bulunabiliyor. Kaliforniya Politeknik Üniversitesi ve Kuzey Karolayna Üniversitesi’nden araştırmacılar ilk önce kadınlar tarafından yapılan önerilerin kabul oranının (%78,6) erkekler tarafından yapılan önerilerin kabul oranından (74,6) daha fazla olduğunu belirledi. Bu sonuca şaşıran araştırmacılar daha sonra proje sahibinin ve öneri sahibinin birbirini tanımadığı durumu inceledi. Elde edilen sonuçlara göre, cinsiyeti bilinmeyen ve proje sahibi tarafından tanınmayan kullanıcıların önerilerinin kabul oranı %71,8’e düşerken, kullanıcının kadın olduğu bilindiği durumda bu oran %62,5’e kadar düşüyor.

İlgili İçerikler

Bilgisayar ve İnternet

Gençlerin ve çocukların öğrenmesini kolaylaştıracak sanal gerçeklik uygulamaları ve bilgisayar oyunları geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapan Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hakan Tüzün ile söyleşi gerçekleştirdik.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı başvuruları başladı. Başvurular 31 Ekim’e kadar devam ediyor. Proje desteği almaya hak kazanan başvurulara ait sonuçların ise önümüzdeki şubat ayında açıklanması planlanıyor.

Bilgisayar ve İnternet

Son zamanlarda özellikle robot teknolojileri alanında sıkça yararlanılan yapay zekâyla ilgili araştırmalar yapan Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Şeyda Ertekin ile yapay zekâ üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Bilgisayar ve İnternet

Günlük hayattan aşina olduğumuz bilgisayarlar bir insanın yıllarca uğraşsa bile bitiremeyeceği işleri saniyeler içerisinde gerçekleştirebiliyor. Ancak çalışma ilkeleri klasik fizikle açıklanan bu bilgisayarların kapasiteleri sınırlı. Gelecekte belirli işlemleri klasik bilgisayarlardan çok daha hızlı yapabilen kuantum bilgisayarların geliştirilebileceği düşünülüyor

Bilgisayar ve İnternet

4. CodeFest programlama yarışması 23-24 Şubat 2019 tarihlerinde Üsküdar Amerikan Lisesi’nde gerçekleştirilecek.

Bilgisayar ve İnternet

Sinemada görsel efekt tasarımının sınırları her gün genişliyor. Bizi şaşırtan görüntüleri teknolojik gelişmelerin yaratıcı beyinlere sunduğu olanaklar sayesinde izleyebiliyoruz.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK BİLGEM Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü tarafından lise ve üniversite öğrencilerine yönelik düzenlenen kriptoloji yaz okulları başvuruları 6 Ağustos’a kadar devam ediyor.

Bilgisayar ve İnternet

Özellikle gençlerin yakından takip ettiği, çevrimiçi bir ortam olarak tanımlanan sosyal medya adeta dijital dünyamız haline geldi. Gençler gün boyu -hatta geceleri- sosyal medya aracılığı ile sosyal ilişkiler kuruyor, bilgi ediniyor ve çeşitli konularda paylaşımlarda bulunuyor. Peki, sosyal medyayı bu kadar yoğun kullanmanın, sağladığı çeşitli faydaların yanı sıra, olumsuz etkileri de olabilir mi?

Bilgisayar ve İnternet

Bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Science Advances’ta yayımladıkları bir makalede yapay zekâ yardımıyla çok hızlı bir biçimde yeni metalik camlar tasarlamayı ve üretmeyi başardıklarını açıkladı.

Bilgisayar ve İnternet

Çocuklar nesneleri evirip çevirerek, tutup bırakarak ya da itip çekerek oyunlar oynar. Bu, küçük yaşlardan itibaren fiziksel dünyayı keşfetmelerinin bir yoludur. İşte şimdi Google’a ait DeepMind’dan ve California Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından eğitilen bir yapay zekâ uygulaması bu tür bir oyun davranışının ilk aşamalarını sergiliyor.