Çöpümüz Geçmişimiz Hakkında Ne Söylüyor?

Ayşenur Okatan
22/11/2019 - 10:11

Arkeologlar, eski yerleşim bölgeleri ve kalıntılar üzerinde çalışmalar yaparak geçmiş dönemde yaşayan insanların hayat tarzları hakkında bilgi toplar. Bir grup arkeolog bu amaçla ABD’nin Philadelphia şehrinde bir nehir kenarında bulunan, 1850’lerden kalma bir konağın önündeki çamur yığınındaki atıkları inceledi.

Araştırmacılar ilk olarak 1998 yılının ilkbahar ayında bölgedeki çamur yığınında hiç bozulmamış ve üzerinde kabartmalı marka etiketi bulunan şişeler ile yüzlerce cam, porselen ve metal örnekleri buldu. Araştırmacılar özellikle bozulmamış şişelerin varlığı nedeniyle bölgenin geçmişte çöplük olarak kullanıldığını tahmin ediyor. Çünkü bu kadar çok şişenin akıntıya direnerek kırılmadan bu bölgeye ulaşmasının imkânsız olduğunu düşünüyorlar.

Çöplüğün bulunduğu arazideki konak 100 yıl boyunca zenginliğin ve refahın göstergesi olarak günümüze kadar korunmuş. Araştırmacıların bu bölgeyi seçmesinin en önemli sebebi, geçmişte bu konakta yaşayanlardan kalan atıkları inceleyerek yaşam tarzları hakkında bilgi edinmek.

Elde edilen örnekleri laboratuvarda inceleyen araştırmacılar örneklerin 1900 ila 1939 yıllara ait olduğunu belirledi. Araştırmacılar aralarında ketçap ve turşu şişelerinin de bulunduğu örneklerin yaz eğlencelerinde kullanıldığını düşünüyor. Ayrıca ilaç, vitamin, vazelin ve makyaj şişelerinin de bulunması bu bölgede yaşayan insanların sağlıklarına dikkat ettiklerini ve maddi açıdan zorluk yaşamadıklarını gösteriyor.

Araştırmacılar aynı zamanda 1930’lardan kalma, kırılmamış bir turşu şişesinin içinde biriken çamur, kil ve mika gibi sel ile taşınan çökelti katmanlarını inceleyerek bölgede geçmişte hangi sel olaylarının yaşanmış olabileceğini de belirlemeye çalışıyor.

Orta Çağ’da Müslümanlar yeni yerler fethetmek ve ticaret ağlarını genişletmek amacıyla ilk olarak Akdeniz’de, daha sonra ise özellikle Hint Okyanusu’nda kapsamlı deniz yolculukları yaptı. Bu dönemde denizcilik alanının en önemli isimlerinden biri ise Pîrî Reis’ti.

Ülkemizin üç tarafı denizlerle çevrilidir. Kendi karasularımızda çok sayıda farklı canlı türü yaşar. Bunun yanı sıra Akdeniz ve Kızıldeniz’den birçok tür denizlerimize ulaşır. Kızıldeniz’den sularımıza ulaşan türlerden biri de balon balıkları.

3. Ulusal Antarktika Bilim Seferi’ne katılan 17 kişilik Türk araştırma ekibinde yer alan Dr. Öğr. Üyesi Korhan Özkan ile Antarktika seferi üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Bilim Genç olarak aralık ayında objektiflerinizi çevrenizdeki hayvanlara odaklamanızı istiyoruz. Fotoğrafınızı Bilim Genç’te paylaşırken açıklama bölümüne #HayvanDesenleri etiketini eklemeyi unutmayın.

Bitkiler güneş enerjisini fotosentez süreciyle kimyasal enerjiye dönüştürür. Cambridge Üniversitesinden bir grup araştırmacı güneş enerjisini kullanarak karbondioksit ve sudan sentez gazı üreten yapay bir yaprak mekanizması geliştirdi.