Skip to content Skip to navigation

Daha Sağlıklı Beslenme Daha İyi Uykuya Bağlı

Dr. Tuba Sarıgül
05/02/2018 - 17:22

Sağlıklı ve yeterli uyku, şeker yeme isteğinizin azalmasını dolayısıyla daha sağlıklı bir beslenme düzenine sahip olmanızı sağlayabilir.

Bilim insanları uykunun beslenme bozukluklarından kaynaklanan sağlık sorunlarıyla bağlantılı olduğunu düşünüyor. Ancak bu konuda yapılan araştırmaların sayısı çok fazla değil.

Sonuçları American Journal of Clinical Nutrition dergisinde yayımlanan araştırmada bilim insanları kısa uyku süresi ile kilo alımı arasındaki ilişkiyi belirlemeye çalıştı. Bu amaçla, günde 7 saatten az uyuyan (yetişkinler için tavsiye edilen günlük uyku süresi 7-9 saattir) 42 katılımcının yarısına, günlük uyku sürelerini uzatmak ve uyku kalitelerini artırmak için çeşitli tavsiyeler verildi. Diğer katılımcılar ise kısa süreli uyku alışkanlıklarına devam etti.

Uyku sürelerini uzatmaları istenen katılımcılara uyku kalitelerini artırabilmek için uykudan önce kafein almamaları, çok aç ya da tok uyumamaları ve rahatlatıcı egzersizler yapmaları tavsiye edildi. Deney sonucunda bu katılımcıların yarısının uyku sürelerinin arttığı belirlendi. Uyku süreleri artan katılımcı grubunun aynı zamanda günlük basit şeker tüketimlerinin ortalama 10 gram azaldığı görüldü. 

Basit şekerler (örneğin glikoz ve fruktoz) besinlerde doğal olarak bulunabilen ya da yiyeceklere sonradan ilave edilebilen maddelerdir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) çocuklarda ve yetişkinlerde günlük basit şeker tüketiminin, toplam alınan enerji miktarının %10’undan az olması gerektiğini söylüyor. Bu durumun nedeni ise basit şekerlerin yüksek enerji değerine sahip olmasına rağmen temel besin öğeleri açısından fakir olması. Dolayısıyla fazla basit şeker tüketimi kilo alımına ve obeziteye neden olabiliyor.

Araştırmacılara göre bu sonuçlar uyku süresindeki artışın sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanmada anahtar role sahip faktörlerden biri olduğunu gösteriyor olabilir.

İlgili İçerikler

Tıp ve Sağlık

“Sağlıkta Yenilik” konulu Bioinnovation IV Konferansı 10-11 Şubat 2018 tarihlerinde Bahçeşehir Üniversitesi gerçekleştiriliyor.

Tıp ve Sağlık

Ortalama ömrün cinsiyete bağlı olarak değişmesi sadece insanlarda değil başka pek çok canlı türünde de gözlemlenen bir durumdur. Ancak insanlarla diğer canlılar arasında önemli bir fark var. 

Tıp ve Sağlık

Yemekten sonra bastıran uykuyu hepimiz biliriz. Enerji vermesi gereken besinlerin uykumuzu getirmesi bize biraz garip gelebilir. Peki, bunun sebebini hiç merak ettiniz mi?

Tıp ve Sağlık

Güneş’ten Dünya’ya ulaşan morötesi dalga boyundaki ışınların (UV) özellikle cilt üzerindeki zararlı etkileri hakkında fikir sahibiyiz. Ancak UV ışınlar gözün yüzeyindeki dokulara ve gözün içindeki yapılara, örneğin korneaya, retinaya ve göz merceğine de zarar verebilir.

Tıp ve Sağlık

Dünya Sağlık Örgütü’nün verilerine göre grip, her yıl dünya genelinde 3-5 milyon insanın ciddi sağlık sorunları yaşamasına sebep oluyor. Bu insanların 300.000-650.000 kadarı da ölüyor. Peki, grip virüsü tam olarak nasıl öldürüyor?

Tıp ve Sağlık

Dün gece bir şeyler yediniz ve bu sabah uyandığınızda karnınız dayanılmaz şekilde ağrımaya ve mideniz bulanmaya başladı. Peki, buna sebep olan şey gerçekten dün gece yedikleriniz mi?

Tıp ve Sağlık

Nobel Fizyoloji veya Tıp Ödülü’nün 2017 yılındaki sahipleri Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash ve Michael W. Young oldu. Nobel komitesinden yapılan açıklamada, araştırmacıların sirkadiyen saatin moleküler mekanizmaları üzerine yaptıkları çalışmalar nedeniyle ödüle layık görüldükleri açıklandı.

Tıp ve Sağlık

Sarılık yeni doğan bebeklerde sıkça görülen ve çoğunlukla tehlikeli olmayan bir durumdur. Genellikle bebekler 2-4 günlükken fark edilir ve iki hafta içinde geçer.

Tıp ve Sağlık

İlki 2014 yılında düzenlenen Bilim Genç Bilim Söyleşileri yeni eğitim öğretim döneminde de hız kesmeden devam ediyor.

Tıp ve Sağlık

Sınav stresi hayatınızı çekilmez hale mi getirdi? Bu haberde stresle baş etmenize yardımcı olabilecek bazı tavsiyeler bulabilirsiniz.