Daha Sağlıklı Beslenme Daha İyi Uykuya Bağlı

Dr. Tuba Sarıgül
05/02/2018 - 17:22

Sağlıklı ve yeterli uyku, şeker yeme isteğinizin azalmasını dolayısıyla daha sağlıklı bir beslenme düzenine sahip olmanızı sağlayabilir.

Bilim insanları uykunun beslenme bozukluklarından kaynaklanan sağlık sorunlarıyla bağlantılı olduğunu düşünüyor. Ancak bu konuda yapılan araştırmaların sayısı çok fazla değil.

Sonuçları American Journal of Clinical Nutrition dergisinde yayımlanan araştırmada bilim insanları kısa uyku süresi ile kilo alımı arasındaki ilişkiyi belirlemeye çalıştı. Bu amaçla, günde 7 saatten az uyuyan (yetişkinler için tavsiye edilen günlük uyku süresi 7-9 saattir) 42 katılımcının yarısına, günlük uyku sürelerini uzatmak ve uyku kalitelerini artırmak için çeşitli tavsiyeler verildi. Diğer katılımcılar ise kısa süreli uyku alışkanlıklarına devam etti.

Uyku sürelerini uzatmaları istenen katılımcılara uyku kalitelerini artırabilmek için uykudan önce kafein almamaları, çok aç ya da tok uyumamaları ve rahatlatıcı egzersizler yapmaları tavsiye edildi. Deney sonucunda bu katılımcıların yarısının uyku sürelerinin arttığı belirlendi. Uyku süreleri artan katılımcı grubunun aynı zamanda günlük basit şeker tüketimlerinin ortalama 10 gram azaldığı görüldü.

Basit şekerler (örneğin glikoz ve fruktoz) besinlerde doğal olarak bulunabilen ya da yiyeceklere sonradan ilave edilebilen maddelerdir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) çocuklarda ve yetişkinlerde günlük basit şeker tüketiminin, toplam alınan enerji miktarının %10’undan az olması gerektiğini söylüyor. Bu durumun nedeni ise basit şekerlerin yüksek enerji değerine sahip olmasına rağmen temel besin öğeleri açısından fakir olması. Dolayısıyla fazla basit şeker tüketimi kilo alımına ve obeziteye neden olabiliyor.

Araştırmacılara göre bu sonuçlar uyku süresindeki artışın sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanmada anahtar role sahip faktörlerden biri olduğunu gösteriyor olabilir.

Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan göz tomografisi yöntemi beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.