Dünya’nın Jeolojik Geçmişi Araştırılırken Yanlış İzler Takip Ediliyor Olabilir

Dr. Tuba Sarıgül
18/10/2016 - 17:29

NASA

Colorado Boulder Üniversitesi’nden araştırmacılar fosil kayıtlardaki mikroorganizmaların dâhil olduğu süreçlerin belirlenmesinde kullanılan biyolojik mineralleri laboratuvar ortamında sentezlemeyi başardı.

Mikroorganizmalar bazı minerallerin oluşumunda önemli role sahiptir. Örneğin doğadaki kayaçların ve çökeltilerin yapısında bulunan element halindeki kükürt, mikroorganizmalar tarafından bu forma dönüştürülür. Element halindeki kükürt normalde çok kararlı değildir ve kısa sürede farklı kükürt bileşikleri oluşturabilir. Ancak karbon-kükürt minerallerinin içinde, yapısında bir değişiklik olmadan uzun süre kalabilir. Bu tür mineraller bilim insanları tarafından fosillerdeki biyolojik süreçlerin varlığının kanıtı olarak görülüyor.

John Spear

Bilim insanları Borup Fiord Pass buzulunda bulunan kükürt bileşiklerinden örnekler alıyor. Buzuldaki sarı bölgeler kükürtten kaynaklanıyor.

Sonuçları Nature Communications dergisinde yayımlanan araştırmada bilim insanları, yapısında karbon ve kükürt bulunan mikro ölçekteki mineralleri laboratuvar ortamında herhangi bir biyolojik süreç olmaksızın sentezlemeyi başardı. Sentezlenen minerallerin yapısı geçmişte farklı bölgelerde bulunan fosillerdeki biyolojik süreçler sonucu oluştuğu düşünülen karbon-kükürt minerallerininkine hayli benziyor.

Biyolojik süreçler sonucu oluşan ve laboratuvar ortamında sentezlenen karbon-kükürt mineralleri arasındaki farklılıkların belirlenmesi Dünya’nın geçmişinin anlaşılması açısından olduğu kadar, uzaydaki yaşam arayışları için de hayli önemli. Örneğin Jüpiter’in uydularından Europa’da Gelileo uzay aracı tarafından tespit edilen kükürt bileşiklerinin biyolojik kökenli olup olmadığı merak ediliyor.

Paleontoloji (Fosilbilim)

Bugün soyu tükenmiş olan dinozorların tıpkı kuşlar ve sürüngenler gibi yumurtlayarak ürediği biliniyor. Ancak bu sürecin detaylarıyla ilgili bilgilerimiz çok az.

Paleontoloji (Fosilbilim)

Efsaneye göre Çin İmparatoru Yu, günümüzden yaklaşık 4000 yıl önce gerçekleşen büyük sel felaketini başarıyla kontrol altına almış ve...

Paleontoloji (Fosilbilim)

Araştırmacılar bugüne kadar keşfedilmiş en eski yılan fosillerini buldu. Fosillerin 140 ila 167 milyon yaşında olduğu düşünülüyor. Daha önceki en eski yılan fosilleri yaklaşık 100 milyon yaşındaydı.