Eklemlerinizi Burun Kıkırdağınız İyileştirsin

Dr. Özlem Ak İkinci
12/09/2014 - 09:35

Vücudun hangi bölgesinde olduğuna ve yaralanma tipine bağlı olarak hasar görmüş bir kıkırdak ya tamamen iyileşmez ya da iyileşmesi hayli uzun zaman alır. Özellikle de eklem yaralanmalarının iyileşmesi için uzun bir süreye ihtiyaç duyulur. Bu nedenle bilim insanları hidrojel veya üç boyutlu (3D) yazıcı kullanarak iyileşme sürecini hızlandıracak çözümler aramaya başladı. Basel’deki İsviçre Üniversitesi’nden araştırmacılar, hastanın kendi burnundan alınan kıkırdak hücrelerinin dizindeki kıkırdak hücreleri ile değiştirilmesiyle tedavi edilebileceğini bildirdi.

Halen devam eden çalışmada deneğin burun deliğinden (burnun biraz içerisinden, burun deliklerini ayıran bölgeden) 6 mm çapındaki kıkırdak dokusu alındı. Laboratuvar ortamında bu dokudan çıkartılan hücreler biyouyumlu destek iskelesi benzeri bir malzemeye yerleştirildi. Bu malzeme üzerinde çoğalan hücreler 30x40 mm ölçülerinde doku haline geldiğinde deneğin hasar görmüş eklem kıkırdağı ile değiştirildi. Bu güne kadar alınan sonuçların hayli umut verici olduğunu belirten araştırmacılar burun kıkırdağının yeni ortamına çok iyi uyum sağladığını söylüyor.

Burun deliği kıkırdak hücreleri eklem kıkırdak hücrelerinden farklı. Burun hücreleri çok daha çabuk çoğalır ve kıkırdak çok daha kolay gelişir. Bu özellik kişinin hayatı boyunca da devam eder. Dolayısıyla bu tedavi yöntemi özellikle eklem rahatsızlığı olan yaşlılar için de kullanılabilir.

Boston Çocuk Hastanesinde çalışan Timothy Yu arkadaşları, kişiye özel bir tedavi geliştirdi. İlk bulgular, tedavinin olumlu sonuç verdiğini gösteriyor.

Yapılan araştırmalar son yıllarda depresyonun daha da yaygınlaştığını gösteriyor. Ergenlerde depresyon teşhisinin konulması ise yetişkinlere göre daha zor çünkü ergenlikte doğal olarak görülen psikolojik değişimlerle depresyonun belirtileri birbirine benziyor.

Hiç hata yapmamayı mı yoksa çok sayıda deneme ve yanılmadan sonra başarılı olmayı mı tercih edersiniz? Hata yapmak zaman zaman insanlar tarafından bir eksiklik olarak görülse de araştırmalar hata yapmanın öğrenmeyi olumlu etkilediğini gösteriyor.

Mutluluğumuzun nelere bağlı olduğu konusu tarih boyunca insanların ilgisini çekmiştir. 80 yıl süren araştırma mutluluğu belirleyen en önemli faktörün çevremizdeki insanlarla iyi ve olumlu ilişkiler kurmak olduğunu gösteriyor.

Geçtiğimiz on yılda elde edilen bulgular, kızamık aşısının sadece kızamık hastalığına karşı değil uzun vadede diğer hastalıklara karşı da koruma sağladığını göstermişti. Uluslararası bir araştırma grubunun yakın zamanlarda Science’ta yayımladıkları sonuçlar, bağışıklık sistemindeki hafıza kaybı hipotezinin doğru olduğuna işaret ediyor.

Çok yorgun olduğunuzu ve başınızı yastığa koyduğunuzu hayal edin. Tam uykuya dalacaksınız ama o da ne? Gök gürültüsünü andıran bir sesle yerinizden fırlıyorsunuz. Bu, yan odada uyuyan kardeşinizin horlama sesi. Horlamanın sadece horlayan kişinin yakınındaki kişileri olumsuz etkileyen bir durum olduğunu düşünebilirsiniz. Ancak horlamadan en çok etkilenen horlayan kişinin kendisidir.

Eylemlerimizi yönlendiren iki faktör var: yapmamız gerekenler ve yapmayı istediklerimiz. Yemek yemek, uyumak gibi yapmak zorunda olduğumuz eylemler dışındakileri kendimiz yapmayı tercih ettiğimiz için gerçekleştiriyoruz. Peki, beynimiz buna nasıl karar veriyor?

Bir grup araştırmacı, omurgalı hayvanların görme algısında yer alan bir protein kompleksinin üç boyutlu yapısını atom ölçeğinde tespit etti.  Bu sayede spesifik olarak bu etkileşimleri hedef alan ilaçlar geliştirilebilir.

Siz de günlerin kısaldığı, havaların soğuduğu, Güneş’in daha geç doğup daha erken batmaya başladığı bu günlerde kendinizi daha mutsuz, enerjiniz d

İsveç’teki Karolinska Enstitüsünde yapılan bilimsel çalışmalar, insanların çoğunun yaşlandıkça kilo almasının sebebini ortaya çıkardı. Prof. Dr. Peter Arner ve arkadaşlarının Nature Medicine’de yayımladıkları sonuçlara göre yağ hücrelerindeki lipit döngüsü (yağların yakılma ve depolanma hızı) yaşlandıkça yavaşlıyor ve böylece daha kolay kilo alınıyor.