Eklemlerinizi Burun Kıkırdağınız İyileştirsin

Dr. Özlem Ak İkinci
12/09/2014 - 09:35

Vücudun hangi bölgesinde olduğuna ve yaralanma tipine bağlı olarak hasar görmüş bir kıkırdak ya tamamen iyileşmez ya da iyileşmesi hayli uzun zaman alır. Özellikle de eklem yaralanmalarının iyileşmesi için uzun bir süreye ihtiyaç duyulur. Bu nedenle bilim insanları hidrojel veya üç boyutlu (3D) yazıcı kullanarak iyileşme sürecini hızlandıracak çözümler aramaya başladı. Basel’deki İsviçre Üniversitesi’nden araştırmacılar, hastanın kendi burnundan alınan kıkırdak hücrelerinin dizindeki kıkırdak hücreleri ile değiştirilmesiyle tedavi edilebileceğini bildirdi.

Halen devam eden çalışmada deneğin burun deliğinden (burnun biraz içerisinden, burun deliklerini ayıran bölgeden) 6 mm çapındaki kıkırdak dokusu alındı. Laboratuvar ortamında bu dokudan çıkartılan hücreler biyouyumlu destek iskelesi benzeri bir malzemeye yerleştirildi. Bu malzeme üzerinde çoğalan hücreler 30x40 mm ölçülerinde doku haline geldiğinde deneğin hasar görmüş eklem kıkırdağı ile değiştirildi. Bu güne kadar alınan sonuçların hayli umut verici olduğunu belirten araştırmacılar burun kıkırdağının yeni ortamına çok iyi uyum sağladığını söylüyor.

Burun deliği kıkırdak hücreleri eklem kıkırdak hücrelerinden farklı. Burun hücreleri çok daha çabuk çoğalır ve kıkırdak çok daha kolay gelişir. Bu özellik kişinin hayatı boyunca da devam eder. Dolayısıyla bu tedavi yöntemi özellikle eklem rahatsızlığı olan yaşlılar için de kullanılabilir.

İnsan gözüne farklı kaynaklardan yayılan (örneğin Güneş, yapay aydınlatmalar, ekranlar) belirli dalga boylarında ışınlar ulaşır.

ABD ve Çin’de çalışan bir grup araştırmacı, vücuttaki tüm organları ve dokuları aynı anda bir saniye kadar kısa bir süre içinde görüntülemeye imkân veren bir sistem geliştirdi.

Obezitenin ve beslemenin uyku sağlığı üzerine etkilerine gelin yakından bakalım.

Bacağı kırılan bir atın iyileşmesi mümkün olmadığı için vurulduğunu filmlerde görmüş olabilirsiniz. Atlardaki kemik kırıklarının iyileşmesi küçük boyuttaki hayvanlardakinden ve insanlardakinden çok daha zordur. Çünkü atlar çok ağır (kütleleri 1 tona yaklaşabilir) ve büyük hayvanlardır.

Dünya nüfusunun 2050’de 10 milyara ulaşması bekleniyor. Dolayısıyla besin olarak tükettiğimiz tarım ürünlerine olan ihtiyaç her geçen gün artıyor.

ABD ve Fransa’da çalışan bir grup bilim insanı sağlıklı insanlarla sağlıklı olmayan insanların tükettikleri besinleri karşılaştırıp sağlıklı beslenmeye dair sorulara cevap bulmaya çalıştı.

Gece yatarken, sabah uyanır uyanmaz, yolda yürürken veya ders çalışırken akıllı telefonunuzu sık sık kontrol ediyor musunuz? Günlük alışkanlıklarımızdan biri olduğu düşünülse de ekran bağımlılığı teknolojik gelişmelerin beraberinde getirdiği yeni bir hastalık olabilir.

Vücudumuzu mikroorganizma adı verilen gözle görülemeyecek kadar küçük trilyonlarca canlı ile paylaştığımızı biliyor muydunuz?

Yapılan bir araştırma ikizlerin toplumun genelinden daha uzun yaşadığını gösteriyor.

Bir sabah uyandınız. Ancak yataktan hiç çıkmak istemediniz. Boğaz ağrısı ve öksürük de cabası. Peki, ama neden? 1676 yılında Hollandalı mikrobiyolog Antonie van Leeuwenhoek göl suyunu kendi tasarımı olan mercekli mikroskopta incelerken farklı bir canlı türü keşfetti.