Eklemlerinizi Burun Kıkırdağınız İyileştirsin

Dr. Özlem Ak İkinci
12/09/2014 - 09:35

Vücudun hangi bölgesinde olduğuna ve yaralanma tipine bağlı olarak hasar görmüş bir kıkırdak ya tamamen iyileşmez ya da iyileşmesi hayli uzun zaman alır. Özellikle de eklem yaralanmalarının iyileşmesi için uzun bir süreye ihtiyaç duyulur. Bu nedenle bilim insanları hidrojel veya üç boyutlu (3D) yazıcı kullanarak iyileşme sürecini hızlandıracak çözümler aramaya başladı. Basel’deki İsviçre Üniversitesi’nden araştırmacılar, hastanın kendi burnundan alınan kıkırdak hücrelerinin dizindeki kıkırdak hücreleri ile değiştirilmesiyle tedavi edilebileceğini bildirdi.

Halen devam eden çalışmada deneğin burun deliğinden (burnun biraz içerisinden, burun deliklerini ayıran bölgeden) 6 mm çapındaki kıkırdak dokusu alındı. Laboratuvar ortamında bu dokudan çıkartılan hücreler biyouyumlu destek iskelesi benzeri bir malzemeye yerleştirildi. Bu malzeme üzerinde çoğalan hücreler 30x40 mm ölçülerinde doku haline geldiğinde deneğin hasar görmüş eklem kıkırdağı ile değiştirildi. Bu güne kadar alınan sonuçların hayli umut verici olduğunu belirten araştırmacılar burun kıkırdağının yeni ortamına çok iyi uyum sağladığını söylüyor.

Burun deliği kıkırdak hücreleri eklem kıkırdak hücrelerinden farklı. Burun hücreleri çok daha çabuk çoğalır ve kıkırdak çok daha kolay gelişir. Bu özellik kişinin hayatı boyunca da devam eder. Dolayısıyla bu tedavi yöntemi özellikle eklem rahatsızlığı olan yaşlılar için de kullanılabilir.

Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan göz tomografisi yöntemi beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.