Farklı Organlar Farklı Hızlarla Yaşlanıyor

Dr. Mahir E. Ocak
14/10/2015 - 18:57

Yaşlanmanın genel olarak tüm organları aynı biçimde etkilediği düşünülür. Ancak bir araştırma grubunun yakın zamanlarda yaptığı çalışmalar, farklı organların farklı hızlarla yaşlandığını gösteriyor. Dr. A. Ori ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Cell Systems’ta yayımlandı.

Yaşlanmanın, organların yanı sıra hücrelerin ve hücrelerdeki proteinlerin de yavaş yavaş işlevlerini kaybetmesine neden olduğu zaten biliniyordu. Yapılan son çalışmalarsa yaşlanmayla beraber proteinlerle ilgili meydana gelen değişikliklerin organlar arasında çeşitlilik gösterdiğini ortaya çıkardı. Örneğin karaciğerdeki hücreler sık sık yenilendiği için bu hücrelerdeki proteinler de sık sık yenileniyor. Ancak beyindeki nöronlar çoğalmadığı için bu hücrelerdeki proteinlerde meydana gelen hasarlar zamanla çoğalıyor ve proteinlerin işlevlerini daha hızlı kaybetmesiyle sonuçlanıyor. Bu durum, hasarlı proteinlerin oranının beyinde karaciğerden daha yüksek olmasına yol açıyor.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni bir tür koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar onlarca kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.

Sağlıklı gelişebilmeleri için çocukların düzenli bir biçimde aşılanması çok önemli. Ancak bazen aşı kayıtlarında sıkıntılar yaşanabiliyor. Bazen de ebeveynler çocuklarının hangi aşıları olduğunu ya da hangi aşının zamanının geldiğini unutabiliyor.

Aşırı kilo ve obezite 21. yüzyılın önemli sağlık sorunlarından biri. Özellikle çocukları ve gençleri tehdit eden bu küresel sağlık sorunu şehirleşmiş bölgelerde daha yaygın görülüyor. Çocukluk döneminde obez olan kişiler çoğunlukla yetişkin dönemlerinde de obez oluyor. Bu kişilerin genç yaşta diyabet, kalp damar hastalıkları gibi hastalıklara yakalanma ihtimalleri daha yüksek.

Sevdiğiniz bir sanatçının konserinden çıktınız ve kulağınızın çınladığını hissediyorsunuz. Yüksek sesle müzik dinlemek hayli zevkli ancak sesin şiddetinin belirli bir seviyenin üzerine çıkması sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

Boston Çocuk Hastanesinde çalışan Timothy Yu arkadaşları, kişiye özel bir tedavi geliştirdi. İlk bulgular, tedavinin olumlu sonuç verdiğini gösteriyor.

Yapılan araştırmalar son yıllarda depresyonun daha da yaygınlaştığını gösteriyor. Ergenlerde depresyon teşhisinin konulması ise yetişkinlere göre daha zor çünkü ergenlikte doğal olarak görülen psikolojik değişimlerle depresyonun belirtileri birbirine benziyor.