Fotoğraflar Köşesinde Mayıs Ayının Konusu “Endemik Bitkiler”

Bilim Genç
01/05/2018 - 00:04

Ankara çiğdemi (Crocus ancyrensis)

Avrupa, Asya ve Afrika kıtalarının birbirine bağlandığı bir bölgede yer alan Türkiye, farklı iklim ve coğrafi özellikleri nedeniyle zengin bir biyolojik çeşitliliğe sahip. Türkiye’deki dağlar, ormanlar, sulak alanlar, denizler gibi farklı ekosistemler birçok canlı türüne ev sahipliği yapıyor. Bunların bazıları ise endemik.

Yeryüzünde sadece belirli bir bölgede yaşayan canlı türleri endemik canlılar olarak isimlendiriliyor. Peki, siz yaşadığınız bölgeye özgü bitki türlerini tanıyor musunuz?

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde mayıs ayında objektiflerinizi yaşadığınız bölgeye özgü bitki türlerine odaklamanızı istiyoruz. Fotoğraflarınızı Bilim Genç’te paylaşırken açıklama bölümüne #EndemikBitkiler etiketini eklemeyi unutmayın.

Fotoğraflarınızın açıklama bölümünde ayrıca fotoğrafını çektiğiniz bitkinin biliyorsanız yerel ve bilimsel ismine yer verebilir, bitkinin renk, şekil, doku gibi özelliklerine ait gözlemlerinizi ekleyebilir, fotoğrafınızı nerede ve ne zaman çektiğinizi belirtebilirsiniz.

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde her ay belirlenen konuda gönderilen fotoğraflar arasından seçilenler ayın en beğenilen fotoğrafları galerisinde yayınlanıyor. Fotoğrafların sahiplerine ise TÜBİTAK popüler bilim kitaplarından hediye ediliyor.

Siz de “Kendimi ifade etmemin en etkili yolu fotoğraf!” diyorsanız, ayın fotoğraf konularını takip etmeyi unutmayın.

Bilkent Üniversitesi Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Araştırma Enstitüsü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Urartu Özgür Şafak Şeker ile sentetik biyoloji ve genetiği değiştirilmiş biyosistemlerin oluşturulması amacıyla sürdürdüğü çalışmaları üzerine videolu bir söyleşi gerçekleştirdik.

Yapılan farklı araştırmalar karıncaların kendi vücut ağırlıklarının 10-50 kat fazlasını taşıyabildiklerini gösteriyor. Peki, karıncalar nasıl bu kadar kuvvetli olabiliyor?

Yenilenebilir enerji kaynaklarının tercih edildiği, su ve enerjinin verimli kullanıldığı, hava kalitesinin artırıldığı, geri dönüştürülebilen malzemelerden yapılan yeşil binalar içinde yaşayanların verimliliğini artıracak şekilde tasarlanıyor.

İskorpitgiller takımında yer alan uçan kırlangıç balığı dünyada tuzlu, sıcak ve ılıman denizlerde yaşar.

Karbon, azot, fosfor, kükürt, hidrojen ve oksijen canlıların yapısında bulunan temel elementlerdir. Bu elementler ekosistemde sürekli olarak bir formdan başka bir forma dönüştürülür ve canlılar tarafından yaşamsal faaliyetler için tekrar tekrar kullanılır.

Türkiye doğasında zehirli ve zehirsiz birçok büyük mantar türü bulunuyor. Mantarların zehirli olup olmadığını anlamak ise hiç kolay değil. Çünkü aynı ortamda yaşayabilen mantarlar şekillerine, renklerine ve kokularına göre kolayca ayırt edilemezler.

Hücrelerimizde genetik bilgiyi taşıyan molekül olan DNA’nın keşfinden bu zamana kadar hayli yol alındı. Bu yıl 66.’sı kutlanan 25 Nisan DNA Günü’nde, 1860’lardan bugüne kadar genler üzerinde yapılan araştırmalara ve bu alanda yürütülen büyük projelere göz atmaya ne dersiniz?