Skip to content Skip to navigation

Gerçek Kahkaha ile Sahtesi Arasındaki Fark Anlaşılabilir mi?

Dr. Tuba Sarıgül
24/02/2015 - 11:00

İnsanlar bebekliklerinden itibaren gülmeye başlıyor ve bu ilerleyen yaşlarda sosyal iletişimin önemli bir parçası haline geliyor. Ancak zaman zaman kendimizi gülmek zorunda hissettiğimiz durumlarla karşılaşabiliyoruz. Gerçek ve sahte kahkaha arasında fark olup olmadığını anlamak için bilim insanları genellikle iki farklı yol kullanıyor. Birincisinde bu süreçte beyinde ne tür değişimler olduğu, ikincisinde ise gerçek ve sahte kahkaha arasında akustik bir fark olup olmadığı araştırılıyor.

Kahkahanın akustik özellikleri incelenerek yapılan çalışmada farklı insanlara ait gerçek ve sahte kahkaha kayıtları dinletilen katılımcılardan hangisinin gerçek hangisinin sahte olduğunu belirlemeleri istendiğinde, katılımcıların gerçek kahkahayı belirlemede daha başarılı olduğu görüldü. Ses kayıtlarının oynatma hızı artırıldığında ise katılımcıların sahte kahkahayı belirleme konusunda daha fazla hata yaptığı anlaşıldı. Çünkü insanlar içten gelerek güldükleri sırada sahte kahkahaya göre soluk borusunun daha sık açılıp kapandığı ve kahkahadaki nefes aralıklarının daha fazla olduğu, bu nedenle hızlandırılmış kayıtlarda sahte gülüşün akustik özelliklerinin gerçek olana benzediği düşünülüyor. Ayrıca gerçek kahkaha sırasında çıkan sesin duyguların sesle ifade edildiği süreçlerle ortaya çıktığı, sahte kahkahada ise konuşma mekanizmasının etkili olduğu anlaşıldı.

Beyin görüntüleme yöntemleri ise gerçek ve sahte kahkaha dinletilen insanların beyinlerinde farklı sinirsel tepkiler ortaya çıktığını gösteriyor. İnsanlar karşılarındaki kişinin içten bir şekilde gülmediğini düşündüğünde, beyinlerinde empatiden sorumlu bölgeler etkin oluyor. Böylece daha doğru bir değerlendirme yapabiliyorlar.

İlgili İçerikler

Sosyal Bilimler

Minyatür çok ince işlenmiş, küçük boyutlu, kendine has boyama tekniği ve anlatım dili olan geleneksel bir resim sanatıdır. El yazması eserlerde konuya açıklık getirmek amacıyla metni desteklemek için uygulanır. Bu sanatı yapan kişilere nakkaş denir.

Sosyal Bilimler

Spor, sanat, bilim ya da başka birçok alanda başarılı olmanın sırrının tekrar, alıştırma, pratik ya da antrenman yapmaktan geçtiğini biliriz. Peki, bir alanda üst düzey bir başarı elde etmek için ne kadar süre çalışmak gerekir? 

Sosyal Bilimler

2019 yılı Prof. Dr. Fuat Sezgin Yılı olarak ilan edildi. Bilim Genç olarak, 2019 yılı boyunca Prof. Dr. Fuat Sezgin’in İslam bilim ve teknoloji tarihine katkılarını farklı yazılarla ele alacağız.

 

Sosyal Bilimler

Her yıl Almanya’nın Lindau şehrinde ekonomi, fizyoloji veya tıp, kimya, fizik alanlarında Nobel Ödülü kazanmış saygın bilim insanları ile genç araştırmacılar Lindau Nobel Ödüllü Bilim İnsanları Toplantısı’nda bir araya geliyor.

Sosyal Bilimler

Dünya’nın manyetik kutupları sabit değildir, zamanla konum değiştirirler. Manyetik kuzey kutbu, 1831 yılında ilk kez konumu tespit edildiğinde Kuzey Kutbu’nun Kanada sınırları içinde kalan bir bölgesindeydi. Aradan geçen zamanda yaklaşık 2300 kilometre Sibirya’ya doğru sürüklendi. 

Sosyal Bilimler

TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı tarafından düzenlenen  Üniversite Öğrencileri Araştırma Proje Yarışmaları başvuruları başladı. Başvurular 10 Mayıs 2019 tarihine kadar devam edecek.

Sosyal Bilimler

Prof. Dr. Fuat Sezgin Vakfı ve TÜBİTAK’ın iş birliği ile gerçekleştirilecek söyleşilerde dokuz üniversite rektörü farklı şehirlerden öğrencilerle bir araya gelerek Türk-İslam bilim tarihi ve ülkemizin bilim dünyasındaki yeri ile ilgili konuları konuşacak.

Sosyal Bilimler

Hiç kendinizi bir masal kahramanının yerine koydunuz mu? Masallar diyarında bir şehzade ya da güzeller güzeli bir padişah kızı olsanız başınıza neler gelebilir diye düşündünüz mü?

Sosyal Bilimler

Buzdolabının ya da derin dondurucunun henüz icat edilmediği zamanlarda yaşadığınızı düşünün. Yiyeceklerinizin bozulmaması için ne yapardınız?

Sosyal Bilimler

Bugün 11 Şubat Uluslararası Bilimde Kadınlar ve Kız Çocukları Günü. Bu gün ile kadınların ve her yaştaki kız çocuklarının bilim, teknoloji ve girişimcilik alanlarına katılımının ve erişiminin desteklenmesi ve teşvik edilmesi amaçlanıyor.