Grip Nasıl Öldürüyor?

Dr. Mahir E. Ocak
09/01/2018 - 16:41

Dünya Sağlık Örgütü’nün verilerine göre grip, her yıl dünya genelinde 3-5 milyon insanın ciddi sağlık sorunları yaşamasına sebep oluyor. Bu insanların 300.000-650.000 kadarı da ölüyor. Peki, grip virüsü tam olarak nasıl öldürüyor?

Grip virüsü, birkaç şekilde ölümcül olabiliyor. Birincisi, vücuda girip kendini çoğaltmaya başladıktan sonra bağışıklık sistemi grip virüsüne tepki veriyor. Virüsün bulunduğu dokulara gelen beyaz kan hücreleri, antikorlar ve yangısal (inflamatuvar) moleküller virüsle savaşmaya başlıyor. Bu sırada T hücreleri olarak adlandırılan beyaz kan hücreleri, virüse ev sahipliği yapan dokuları imha ederek tehlikeyi savuşturmaya çalışıyor. Bu süreç pek çok yetişkinde başarılı olsa da bazen bağışıklık sisteminin tepkisi aşırı olabiliyor. Akciğerlerde çok fazla miktarda dokunun imha edilmesi durumunda vücut hücreleri yeterli miktarda oksijenle beslenemiyor ve hasta ölebiliyor.

Bazı durumlarda grip virüsü doğrudan değil dolaylı olarak da ölüme sebep olabiliyor. Bağışıklık sisteminin grip virüsüyle savaşırken zayıflamasından yararlanan başka bir enfeksiyon öldürücü hale gelebiliyor. Bu süreç genellikle şu şekilde ilerliyor: Akciğerlerde enfeksiyona sebep olmuş bir bakteri vücudun diğer kısımlarına ve kana yayılıyor. O sırada grip virüsüyle savaşan bağışıklık sisteminin yeterli oranda tepki verememesi durumunda septik şok olarak adlandırılan, vücut genelindeki çok sayıda organda yangıya sebep olan ölümcül sağlık sorunu ortaya çıkıyor.

Grip virüsü zatürrenin dışında da pek çok komplikasyona sebep olabiliyor. Bunların bazıları -örneğin sinüs ya da kulak enfeksiyonları- görece hafif sağlık sorunlarıyken bazılarıysa çok daha ciddi olabiliyor. Örneğin kalpte, beyinde ya da kaslardaki yangılar gibi.

Grip virüsü çoğunlukla çocuklarda ve yaşlılarda ölümcül oluyor. Çocuklarda daha ölümcül olmasının sebebi, yetişkinlerinkinin aksine çocukların bağışıklık sisteminin tam olarak gelişmemiş olması. Bağışıklık sistemi, vücudu tehdit eden etkenlerle savaşmayı zaman içinde yavaş yavaş öğrenen karmaşık bir sistemdir. Bu yüzden çocukların bağışıklık sisteminin grip virüsüne karşı verdiği tepki her zaman en iyi tepki olmayabiliyor. Grip virüsünün yaşlılarda daha ölümcül olmasının nedeniyse bağışıklık sistemlerinin yaşlanmayla beraber giderek zayıflaması.

Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan göz tomografisi yöntemi beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.