Skip to content Skip to navigation

Hidrojen Enerjili Tesla: Hesla

Dr. Tuba Sarıgül
29/11/2017 - 09:00

Elektrikli araçlara olan ilgi her geçen gün artıyor. Bu alandaki araştırma ve geliştirme çalışmaları devam ettikçe elektrikli araçların tek bir şarjla katettikleri mesafe yani menzilleri artarken, bataryaları tekrar şarj etmek için gerekli şarj istasyonları da yaygınlaşıyor.

Elektrikli araç dendiğinde akla gelen ilk markalardan biri Tesla. Hollanda’daki Holthausen isimli bir doğal gaz şirketi, hidrojen enerjisinin geleceğin yakıt teknolojilerinden biri olduğuna dikkat çekmek için Tesla Model S’ye yakıt hücreleri yerleştirdi. Böylece aracın menzili yaklaşık iki kat arttı. Proje, Hesla olarak isimlendirildi.

Tesla

Tesla Model S’nin 100D modeli tam dolu batarya ile yaklaşık 600 km yol katedebiliyor. Tesla Supercharger istasyonlarında bataryaların %80’i 30 dakika içinde dolabiliyor. Bu hızlı şarj istasyonlarından dünya genelinde şu anda yaklaşık 7500 adet var.

Holthausen şirketi, Hesla’nın menzilinin hem elektrik bataryalarından hem de hidrojenden aldığı enerji sayesinde 1000 km’ye ulaştığını açıkladı.

 

Hidrojen geleceğin enerji kaynağı olabilir mi?

Yakıt hücreleri kullanılan hidrojen enerjili araçlarda hidrojenin oksijenle tepkimesi sonucu enerji elde edilir. Hidrojen araç içindeki yakıt tankında gaz, sıvı ya da katı halde depolanabilir. Hidrojen enerjili araçların yakıtı bittiğinde tank kısa sürede tekrar doldurulabilir. Ancak bu teknolojiyle ilgili en önemli zorluk hidrojenin nasıl depolanacağı. Maliyet, uygulanabilirlik ve güvenlik açılarından en uygun depolama teknolojisinin geliştirmesine yönelik araştırmalar devam ediyor.

Hidrojen günümüzde çoğunlukla doğal gazdan elde ediliyor. Gelecekte ise suyun güneş ve rüzgâr enerjisi kullanılarak hidrojen ve oksijene ayrıştırılmasıyla hidrojen üretilebileceği düşünülüyor.

İlgili İçerikler

Teknoloji

2018 TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması'nı Bilim Genç’ten canlı olarak takip edebilirsiniz.

Teknoloji

Minnesota Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, üç boyutlu yazıcı kullanarak yarıküre biçimli bir yüzeyin üzerine ışığı algılayan reseptörler yerleştirdi.

Teknoloji

Bataryalar elektrikli araçların anahtar role sahip parçasıdır ve en pahalı bileşenidir (aracın toplam maliyetinin dörtte birinden fazlasını bataryalar oluşturur). Bataryaların depolayabildiği enerji miktarı elektrikli araçların menzilini belirler.

Teknoloji

Günümüzde ulaşım teknolojileri alanındaki ilerlemelerin büyük kısmı, fosil yakıtların kullanıldığı içten yanmalı motorlu araçlardan elektrik motoruyla çalışan araçlara geçişe yönelik. Peki, yollardaki bu enerji dönüşümünün gerçekleşebilmesi için aşmamız gereken engeller neler?

Teknoloji

TÜBİTAK Alternatif Enerjili Araç Yarışları elektromobil ve hidromobil kategorilerindeki final yarışları ile sona erdi.

Teknoloji

Etkinliğin ikinci gününde otonom araç kategorisi yarışları gerçekleştirildi. Yıldız Teknik Üniversitesi'nden AESK takımı "Electra" isimli aracıyla birinci oldu. 

Teknoloji

Alternatif Enerjili Araç Yarışları'nda ilk gün elektromobil ve hidromobil kategorisinde birinci final yarışları gerçekleştirildi.

Teknoloji

Alternatif Enerjili Araç Yarışları 6-12 Ağustos 2018 tarihleri arasında İzmit Körfez Yarış Pisti’nde gerçekleştirilecek.

Teknoloji

Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü ve Zürih Federal Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı herhangi bir motor ya da güç kaynağı olmadan yol alabilen bir mini denizaltı geliştirdi. Robotik cihaz, sudaki sıcaklık değişimlerinden yararlanarak kürek çekiyor.

Teknoloji

Massachussetts Teknoloji Enstitüsü’nde (MIT) çalışan bir grup mühendis, bir tür robot planör tasarladı.