Hücre Yaşlanmasına Neden Olan Etmenlerden Biri Keşfedildi

Dr. Mahir E. Ocak
14/08/2019 - 10:33

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

ABD’deki Güney Kaliforniya Üniversitesinde çalışan Alireza Delfarah ve arkadaşları, aşırı yaşlanmış hücrelerde çoğalmanın durmasının sebeplerinden birini keşfetti. Araştırmacılar, Journal of Biological Chemistry’de yayımlanan makalelerinde aşırı yaşlanmış hücrelerde nükleotidlerin (DNA’nın yapı taşlarının) üretiminin durduğunu belirtiyor. Deneyler, genç hücrelerde nükleotid üretimi engellediğinde hücrelerin çoğalmasının durduğunu ve aşırı yaşlı hâle geldiklerini gösteriyor.

Geçmişte aşırı yaşlanmış hücreler üzerinde yapılan araştırmalarda daha çok fibroblast olarak adlandırılan bağ doku hücrelerine odaklanılmıştı. Araştırmacılarsa epitelyal hücreler üzerinde çalışmalar yapmış. Pek çok kanser türü, vücuttaki organların dış yüzeyini kaplayan bu hücrelerde ortaya çıkar.

Hücrelerin aşırı yaşlanması bir bakımdan olumlu, bir bakımdan da olumsuz olarak görülür. Aşırı yaşlanmış hücrelerde çoğalmanın durması kansere karşı koruma sağlar. Ancak hücrelerin aşırı yaşlanması ileri yaşlarda ortaya çıkan hastalıklara da sebep olur.

Araştırmacılar, asıl amaçlarının hücrelerin aşırı yaşlanmasını engellemek olmadığını belirtiyor. Çünkü aşırı yaşlanmanın engellenmesi kanseri tetikleyebilir. Ancak aşırı yaşlanmış hücreleri yok ederek insanların daha sağlıklı bir biçimde yaşlanmasını sağlamak mümkün olabilir.

Günümüzde aşırı yaşlanmış hücreleri yok eden ilaçlar geliştirmek için çalışmalar yapılıyor. Delfarah ve arkadaşlarının yaptığı çalışma da özellikle bu konuda çok yararlı olacaktır. Çünkü genç hücrelere zarar vermeden aşırı yaşlanmış hücreleri yok edebilmek için öncelikle aşırı yaşlı hücrelerin diğer hücrelerden hangi bakımlardan farklı olduğunun bilinmesi gerekiyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni bir tür koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar onlarca kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.

Sağlıklı gelişebilmeleri için çocukların düzenli bir biçimde aşılanması çok önemli. Ancak bazen aşı kayıtlarında sıkıntılar yaşanabiliyor. Bazen de ebeveynler çocuklarının hangi aşıları olduğunu ya da hangi aşının zamanının geldiğini unutabiliyor.

Aşırı kilo ve obezite 21. yüzyılın önemli sağlık sorunlarından biri. Özellikle çocukları ve gençleri tehdit eden bu küresel sağlık sorunu şehirleşmiş bölgelerde daha yaygın görülüyor. Çocukluk döneminde obez olan kişiler çoğunlukla yetişkin dönemlerinde de obez oluyor. Bu kişilerin genç yaşta diyabet, kalp damar hastalıkları gibi hastalıklara yakalanma ihtimalleri daha yüksek.

Sevdiğiniz bir sanatçının konserinden çıktınız ve kulağınızın çınladığını hissediyorsunuz. Yüksek sesle müzik dinlemek hayli zevkli ancak sesin şiddetinin belirli bir seviyenin üzerine çıkması sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

Boston Çocuk Hastanesinde çalışan Timothy Yu arkadaşları, kişiye özel bir tedavi geliştirdi. İlk bulgular, tedavinin olumlu sonuç verdiğini gösteriyor.

Yapılan araştırmalar son yıllarda depresyonun daha da yaygınlaştığını gösteriyor. Ergenlerde depresyon teşhisinin konulması ise yetişkinlere göre daha zor çünkü ergenlikte doğal olarak görülen psikolojik değişimlerle depresyonun belirtileri birbirine benziyor.

Hiç hata yapmamayı mı yoksa çok sayıda deneme ve yanılmadan sonra başarılı olmayı mı tercih edersiniz? Hata yapmak zaman zaman insanlar tarafından bir eksiklik olarak görülse de araştırmalar hata yapmanın öğrenmeyi olumlu etkilediğini gösteriyor.