Kalp Krizinden Sonra Kök Hücre Tedavisi

Dr. Mahir E. Ocak
09/07/2019 - 15:17

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi. Konu ile ilgili bir makale Dr. Sangeetha Vadakke-Madathil ve arkadaşları tarafından Proceedings of the National Academy of Sciences (USA)’da yayımlandı.

New York’taki Mount Sinai Tıp Fakültesinde çalışan Prof. Dr. Hina Chaudhry ve öğrencilerinin geçmişte yaptığı çalışmalar, fare plasentasından elde edilmiş, çeşitli türde kök hücrelerin kalp sorunları olan farelerin tedavisinde yararlı olduğunu göstermişti. Araştırmacıların yeni çalışmasıysa kök hücrelerin kalbin hasarlı bölgesine göç edip çalışan kalp hücrelerine dönüşecek biçimde kendilerini programlayabildiklerini ve böylece kalbin iyileşmesine yardımcı olduklarını gösteriyor.

Araştırmacılar ilk olarak daha önce kalbin iyileşmesine yardımcı olduğunu tespit ettikleri, çeşitli türde kök hücreler içeren karışımı inceleyerek hangi türdeki kök hücrelerin kalp hücrelerine dönüştüğünü tespit etmeye çalışmışlar. Karışımın yaklaşık %40’ı Cdx2 hücrelerinden oluştuğu için ilk olarak bu hücrelere yönelmişler.

Deneyler sırasında erkeklerden oluşan üç ayrı gruptaki farelerde kalp krizi tetiklenmiş. Daha sonra ilk gruptaki farelere Cdx2 hücreleri, ikinci gruptaki farelere içinde Cdx2 hücreleri bulunmayan bir kök hücre karışımı, üçüncü gruba (kontrol grubuna) da tuzlu su enjekte edilmiş. Fareler, kalp krizinden hemen sonra ve enjeksiyonun üzerinden üç ay geçtikten sonra manyetik rezonans görüntüleme (MRI) ile incelenmiş. Sonuçta Cdx2 enjekte edilen farelerin kalp dokusunda iyileşmeler olduğu diğer gruplardaysa herhangi bir iyileşme olmadığı görülmüş. Sonuçlar Cdx2 hücrelerinin kalbin hasarlı bölgesine göç ettiğini, yeni damarlar ve çalışan kalp hücreleri oluşturduğunu gösteriyor.

Araştırmacılar Cdx2 hücrelerinin bazı önemli özelliklerini de tespit etmişler. Bu hücrelerde, vücuttaki organları oluşturduğu bilinen embriyonik (embriyodan elde edilen) kök hücrelerde bulunan tüm proteinler var. Ayrıca Cdx2 hücrelerinde embriyonik kök hücrelerde olmadığı bilinen başka bazı proteinler de var. Hücrelerin hasarlı bölgeye göç etmesini de bu proteinler sağlıyor. Cdx2 hücrelerinin bir diğer önemli özelliği bağışıklık sisteminden tepki görmemesi. Bir farenin vücuduna başka bir farenin plasentasından elde edilen Cdx2 hücreleri enjekte edildiğinde bile bağışıklık sistemi hücreleri reddetmiyor.

Elde edilen sonuçlar insanlarda kalp sorunlarının tedavisi için kök hücrelerin kullanıldığı tedavilerin geliştirilmesinde yararlı olabilir.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni bir tür koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar onlarca kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.

Sağlıklı gelişebilmeleri için çocukların düzenli bir biçimde aşılanması çok önemli. Ancak bazen aşı kayıtlarında sıkıntılar yaşanabiliyor. Bazen de ebeveynler çocuklarının hangi aşıları olduğunu ya da hangi aşının zamanının geldiğini unutabiliyor.

Aşırı kilo ve obezite 21. yüzyılın önemli sağlık sorunlarından biri. Özellikle çocukları ve gençleri tehdit eden bu küresel sağlık sorunu şehirleşmiş bölgelerde daha yaygın görülüyor. Çocukluk döneminde obez olan kişiler çoğunlukla yetişkin dönemlerinde de obez oluyor. Bu kişilerin genç yaşta diyabet, kalp damar hastalıkları gibi hastalıklara yakalanma ihtimalleri daha yüksek.

Sevdiğiniz bir sanatçının konserinden çıktınız ve kulağınızın çınladığını hissediyorsunuz. Yüksek sesle müzik dinlemek hayli zevkli ancak sesin şiddetinin belirli bir seviyenin üzerine çıkması sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

Boston Çocuk Hastanesinde çalışan Timothy Yu arkadaşları, kişiye özel bir tedavi geliştirdi. İlk bulgular, tedavinin olumlu sonuç verdiğini gösteriyor.

Yapılan araştırmalar son yıllarda depresyonun daha da yaygınlaştığını gösteriyor. Ergenlerde depresyon teşhisinin konulması ise yetişkinlere göre daha zor çünkü ergenlikte doğal olarak görülen psikolojik değişimlerle depresyonun belirtileri birbirine benziyor.

Hiç hata yapmamayı mı yoksa çok sayıda deneme ve yanılmadan sonra başarılı olmayı mı tercih edersiniz? Hata yapmak zaman zaman insanlar tarafından bir eksiklik olarak görülse de araştırmalar hata yapmanın öğrenmeyi olumlu etkilediğini gösteriyor.

Mutluluğumuzun nelere bağlı olduğu konusu tarih boyunca insanların ilgisini çekmiştir. 80 yıl süren araştırma mutluluğu belirleyen en önemli faktörün çevremizdeki insanlarla iyi ve olumlu ilişkiler kurmak olduğunu gösteriyor.