Kalp Krizinden Sonra Kök Hücre Tedavisi

Dr. Mahir E. Ocak
09/07/2019 - 15:17

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi. Konu ile ilgili bir makale Dr. Sangeetha Vadakke-Madathil ve arkadaşları tarafından Proceedings of the National Academy of Sciences (USA)’da yayımlandı.

New York’taki Mount Sinai Tıp Fakültesinde çalışan Prof. Dr. Hina Chaudhry ve öğrencilerinin geçmişte yaptığı çalışmalar, fare plasentasından elde edilmiş, çeşitli türde kök hücrelerin kalp sorunları olan farelerin tedavisinde yararlı olduğunu göstermişti. Araştırmacıların yeni çalışmasıysa kök hücrelerin kalbin hasarlı bölgesine göç edip çalışan kalp hücrelerine dönüşecek biçimde kendilerini programlayabildiklerini ve böylece kalbin iyileşmesine yardımcı olduklarını gösteriyor.

Araştırmacılar ilk olarak daha önce kalbin iyileşmesine yardımcı olduğunu tespit ettikleri, çeşitli türde kök hücreler içeren karışımı inceleyerek hangi türdeki kök hücrelerin kalp hücrelerine dönüştüğünü tespit etmeye çalışmışlar. Karışımın yaklaşık %40’ı Cdx2 hücrelerinden oluştuğu için ilk olarak bu hücrelere yönelmişler.

Deneyler sırasında erkeklerden oluşan üç ayrı gruptaki farelerde kalp krizi tetiklenmiş. Daha sonra ilk gruptaki farelere Cdx2 hücreleri, ikinci gruptaki farelere içinde Cdx2 hücreleri bulunmayan bir kök hücre karışımı, üçüncü gruba (kontrol grubuna) da tuzlu su enjekte edilmiş. Fareler, kalp krizinden hemen sonra ve enjeksiyonun üzerinden üç ay geçtikten sonra manyetik rezonans görüntüleme (MRI) ile incelenmiş. Sonuçta Cdx2 enjekte edilen farelerin kalp dokusunda iyileşmeler olduğu diğer gruplardaysa herhangi bir iyileşme olmadığı görülmüş. Sonuçlar Cdx2 hücrelerinin kalbin hasarlı bölgesine göç ettiğini, yeni damarlar ve çalışan kalp hücreleri oluşturduğunu gösteriyor.

Araştırmacılar Cdx2 hücrelerinin bazı önemli özelliklerini de tespit etmişler. Bu hücrelerde, vücuttaki organları oluşturduğu bilinen embriyonik (embriyodan elde edilen) kök hücrelerde bulunan tüm proteinler var. Ayrıca Cdx2 hücrelerinde embriyonik kök hücrelerde olmadığı bilinen başka bazı proteinler de var. Hücrelerin hasarlı bölgeye göç etmesini de bu proteinler sağlıyor. Cdx2 hücrelerinin bir diğer önemli özelliği bağışıklık sisteminden tepki görmemesi. Bir farenin vücuduna başka bir farenin plasentasından elde edilen Cdx2 hücreleri enjekte edildiğinde bile bağışıklık sistemi hücreleri reddetmiyor.

Elde edilen sonuçlar insanlarda kalp sorunlarının tedavisi için kök hücrelerin kullanıldığı tedavilerin geliştirilmesinde yararlı olabilir.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.

Yakın zamanda doktora gittiyseniz hastane duvarlarında şöyle bir uyarı ile karşılaşmış olabilirsiniz: “Doktorunuza antibiyotik yazması için ısrar etmeyin”. Peki, bu uyarı neden yapılıyor? Neden antibiyotik kullanıyoruz? Antibiyotikler tehlikeli mi? Gelin, bu soruların cevaplarına birlikte bakalım.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.

Ergenlik dönemi bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak çok hızlı değişimler geçirdiğimiz, kendine has özellikleri olan bir dönemdir. Peki, bu dönemde beslenme konusunda nelere dikkat etmek gerekiyor?