Kan Grubu Türü ve Hafıza Kaybı

İbrahim Özay Semerci
27/10/2014 - 11:13

Neurology isimli dergide yayımlanan bir çalışmaya göre AB kan grubuna sahip kişilerin ilerleyen yıllarda hafıza kaybı yaşaması daha olası. Çalışmada AB kan grubuna sahip insanların bilişsel bozukluklar ve hafıza kaybı yaşama ihtimallerinin diğer kan gruplarına sahip kişilere göre %82 daha fazla olduğu bulundu. Bu sorunlar zamanla bunamaya (demans) dönüşebiliyor. 30.000’den fazla kişinin ortalama olarak 3-4 yıl boyunca izlendiği daha büyük bir araştırmanın parçası olan çalışmada, başlangıçta bilişsel bozukluk veya hafıza kaybı yaşamayan, ancak daha sonra bu rahatsızlıklara yakalanan 495 kişi ile bu sorunların ortaya çıkmadığı 587 kişi karşılaştırıldı. Vermont Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden doktor Mary Cushman “Önceki pek çok çalışma yüksek kan basıncı, yüksek kolesterol ve diyabetin bilişsel bozukluk ve bunama riskini artırdığını gösteriyor ancak biz çalışmamızda daha çok, kan grubu türü ile bilişsel bozukluk arasındaki ilişkiye yoğunlaştık” diyor. Uzmanlar çalışmaları esnasında kanın pıhtılaşmasını sağlayan faktör VIII proteinini de araştırdı. Çalışmada AB kan grubuna sahip insanların faktör VIII ortalamasının diğer kan gruplarına sahip kişilerden yüksek olduğu ve buna bağlı olarak bilişsel bozukluk ve hafıza kaybı yaşama ihtimallerinin de diğer insanlara göre %24 daha fazla olduğu görüldü.

Biyofloresan canlının ışığı soğurması ve farklı renkte tekrar yaymasıdır. Bu olay denizlerde ve karalarda yaşayan bazı canlı türlerinde görülen biyolüminesans olayından farklıdır. Biyofloresan, canlıların derilerinde veya dokularında bulunan ve ışığı soğuran proteinler sayesinde gerçekleşir.

Oxford Üniversitesinden bilim insanları, şempanzelerin yüzlerini tanımak ve onları doğal yaşam ortamlarında izlemek için yeni bir yapay zekâ teknolojisi geliştirdi. Araştırmanın sonuçları Science Advances dergisinde yayımlandı.

Fosfat, şeker ve azot içeren baz (adenin, guanin, sitozin ve timin) gruplarının bir araya gelmesiyle oluşan DNA hücrelerimizde kalıtsal bilgiyi taşıyan moleküldür. DNA birbirine sarmal şekilde bağlanmış iki zincirden meydana gelir. Her bir zincir nükleotid olarak isimlendirilen molekül birimlerinin bir araya gelmesiyle oluşur.

Adli tıp araştırmalarında olay yerinden alınan DNA örneklerinden suçluların belirlenmeye çalışıldığına polisiye dizilerde ya da filmlerde tanık olmuşsunuzdur. DNA dizisindeki kişiye özgü sıralamaları analiz ederek bir DNA örneğinin kime ait olduğunu belirlemeye yarayan yöntem DNA parmak izi olarak isimlendiriliyor. Peki, bu yöntem nasıl çalışıyor?

Belki sizi şaşırtabilir ama Türkiye’de bir zamanlar çita, aslan, Hazar kaplanı, pars gibi büyük kediler yaşıyordu. Bunlardan çita en son 13. yüzyılda, aslan 19. yüzyılın başlarında, pars ve Hazar kaplanı ise 1970’li yıllarda ülkemizde görülmüş. Günümüzdeyse kedi ailesinden vaşaklar, yaban kedileri, saz kedisi ve karakulak gibi türler, soyları tehdit altında olsa da, hâlen Türkiye’de yaşıyor.

Güney Amerika’daki sularda yaşayan 250’den fazla türde balığın yön bulmak ve birbirleriyle iletişim kurmak için elektrik ürettiği biliniyor. Ayrıca görünüşleri yılana benzediği için elektrikli yılan balığı olarak adlandırılan türler avlanmak ve kendilerini savunmak için de elektrik kullanıyor.

Doğada bazı hayvan türlerinin sayısı kıtlık, aşırı avlanma, iklim değişikliği ya da yaşam alanlarının daralması sonucu azalır. Hatta bu durum soylarının tamamen tükenmesine kadar gidebilir. Fakat bazen soyu tükendi diye düşündüğümüz türler uzun bir aradan sonra tekrar ortaya çıkar. Türkiye’deki bu türlerden biri de balık baykuşudur.

Daha önce arıların sıfırı kavrayabildiği ve bu yüzden soyut matematikle ilgili kavramları anlamlandırabildiği üzerine gerçekleştirilen araştırmayı yürüten ekip arılar üzerinde çalışmaya devam etti ve arıların sembolleri sayılarla eşleştirebildiğini keşfetti.