Karbon Salımı ve Küresel Isınma Arasındaki İlişki Sanıldığı Kadar Karmaşık Değil

Dr. Tuba Sarıgül
10/12/2014 - 09:12

İngiltere’deki Southampton, Bristol ve Liverpool üniversitelerinden araştırmacılar küresel ısınmanın karbon salımının doğrudan sonucu olduğunu ilk defa kuramsal olarak gösterdi.

Sanayi Devrimi’nin etkisiyle 1800’lü yılların sonundan itibaren insan kaynaklı karbon salımı hızla arttı. Bilim insanları geçtiğimiz yüzyıllık dönemde Dünya’nın ortalama sıcaklığındaki artışın karbon salımındaki artışla ilişkili olduğunu düşünüyordu.

Güneş’ten gelen enerjinin bir kısmı Dünya’nın yüzeyi tarafından soğurulurken yüzey sıcaklığındaki artış nedeniyle Dünya, enerjisinin bir kısmını ışıyarak kaybeder. Sera gazları olarak isimlendirilen bazı gaz molekülleri ise yerin yüzeyinden yayılan kızılötesi dalga boyundaki ışınları soğurarak Dünya’nın soğumasını engeller. Atmosferdeki karbondioksit seviyesindeki artışın en önemli sebeplerinden biri olan fosil yakıtların yanması sonucu açığa çıkan karbondioksit, sera gazı etkisine yol açarak Dünya’nın ortalama sıcaklığının artmasına neden olur. Ancak karbon salımı ile küresel ısınma arasındaki ilişkide, ısı ve karbon soğuran okyanusların da etkisi var.

Nature Geoscience dergisinde yayımlanan araştırmada bilim insanları 1015 kilogram (1 katrilyon ton) karbon salımının Dünya’nın ortalama sıcaklığında yaklaşık bir derecelik artışa neden olduğunu belirledi. Ancak araştırmanın sonuçları gelecekte karbon salımı önemli miktarda azaltılsa bile, atmosfere salınan karbonun neden olduğu küresel ısınma etkisinin birkaç yüzyıl sürebileceğini gösteriyor.

Araştırmacılardan Richard G. Williams birçok değişkenin etkili olduğu iklim sistemlerindeki karmaşıklığa rağmen, küresel ısınma ile karbon salımı arasındaki ilişkinin hayli basit olmasının şaşırtıcı olduğunu söylüyor.

Orta Çağ’da Müslümanlar yeni yerler fethetmek ve ticaret ağlarını genişletmek amacıyla ilk olarak Akdeniz’de, daha sonra ise özellikle Hint Okyanusu’nda kapsamlı deniz yolculukları yaptı. Bu dönemde denizcilik alanının en önemli isimlerinden biri ise Pîrî Reis’ti.

Ülkemizin üç tarafı denizlerle çevrilidir. Kendi karasularımızda çok sayıda farklı canlı türü yaşar. Bunun yanı sıra Akdeniz ve Kızıldeniz’den birçok tür denizlerimize ulaşır. Kızıldeniz’den sularımıza ulaşan türlerden biri de balon balıkları.

3. Ulusal Antarktika Bilim Seferi’ne katılan 17 kişilik Türk araştırma ekibinde yer alan Dr. Öğr. Üyesi Korhan Özkan ile Antarktika seferi üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Bilim Genç olarak aralık ayında objektiflerinizi çevrenizdeki hayvanlara odaklamanızı istiyoruz. Fotoğrafınızı Bilim Genç’te paylaşırken açıklama bölümüne #HayvanDesenleri etiketini eklemeyi unutmayın.

Bitkiler güneş enerjisini fotosentez süreciyle kimyasal enerjiye dönüştürür. Cambridge Üniversitesinden bir grup araştırmacı güneş enerjisini kullanarak karbondioksit ve sudan sentez gazı üreten yapay bir yaprak mekanizması geliştirdi.