Kuiper Kuşağı’ndan Görüntüler

Dr. Mahir E. Ocak
15/01/2019 - 16:20

NASA’ya ait Yeni Ufuklar uzay aracı Kuiper Kuşağı’ndaki bir gökcisminin yaklaşık 28.000 kilometre yakınından geçti. Dünya’ya ulaşan ilk görüntülerde Ultima Thule adı verilen gökcisminin birbirine kaynaşmış iki küreden oluştuğu görülüyor. Plüton’un 1,8 milyar kilometre ötesinde bulunan Ultima Thule, bugüne kadar yakından görüntülenen en uzak gökcismi oldu. Yaklaşık 13 yıldır uzayın derinliklerine doğru yol almaya devam eden Yeni Ufuklar, 3,5 yıl önce Plüton’un da yakınından geçmiş ve cüce gezegen ile uydusu Charon’un da detaylı fotoğraflarını çekmişti.

Milyarlarca irili ufaklı gökcismine ev sahipliği yaptığı düşünülen Kuiper Kuşağı, Güneş’e 30 ila 50 AB (astronomi birimi: Güneş ile Dünya arasındaki ortalama uzaklık 1 AB’dir ve yaklaşık 150 milyon km’dir) uzaklıktaki bölgedir. Plüton, Makemake ve Haumea cüce gezegenleri bu bölgede yer alır. Yeni Ufuklar’ın 28.000 kilometre yakınından geçtiği, Güneş’e yaklaşık 43,4 AB uzaklıktaki Ultima Thule de Kuiper Kuşağı’nın içinde.

Görünümü kardan adama benzetilen Ultima Thule’yi meydana getiren kürelerin biri yaklaşık 19, diğeriyse yaklaşık 14 kilometre çapında. İki kürenin milyarlarca yıl önce ufak buz parçalarının bir araya gelmesiyle oluştuğu düşünülüyor. Küreler önce spiral çizerek birbirine yaklaştı daha sonra da çarpışarak kaynaştılar. Ultima Thule’nin yapısının gezegen oluşumunun ilk aşamalarında karşılaşılabilecek türden olduğu söyleniyor.

Dünya’nın manyetik alanı, yeryüzünü Güneş’ten gelen zararlı ışınlardan koruyan bir kalkan görevi görür. Eğer bu koruyucu kalkan olmasaydı güneş rüzgârı atmosferi yok eder ve Dünya yaşama elverişsiz bir hale gelirdi.