Lazerle Cam Şekillendirme

Dr. Mahir E. Ocak
17/05/2017 - 09:30

Freiburg’daki Fraunhofer Malzeme Mekaniği Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı camları şekillendirmek için lazerlerin kullanıldığı yeni bir yöntem geliştirdi.

Cam, şekilsiz (amorf) katılar olarak adlandırılan malzemelerin bir örneğidir. Metallerin aksine belirli bir sıcaklıkta erimezler. Sıcaklıkları belirli bir değerin üzerine çıktığında yumuşar ve kolayca işlenebilir hale gelirler. Yeni yöntemde camlar önce bir fırının içinde yumuşamaya başladıkları sıcaklığın hemen altında bir dereceye kadar ısıtılıyor. Daha sonra bir bilgisayar yazılımı tarafından kontrol edilen lazer ışınları camın üzerinde dolaşmaya başlıyor. Lazer ışığı düşen bölgeler ısınarak yumuşuyor ve yerçekimi nedeniyle sarkmaya başlıyor. Cam istenen şekli aldıktan sonra lazer kapatılıyor ve cam katılaşıyor. Araştırma ekibinden Tobias Rist, yeni yöntemle istenilen herhangi bir şekle sahip camların ucuz bir biçimde üretilebildiğini söylüyor.

Günümüzde yaygın olarak kullanılan lityum iyon piller pek çok bakımdan sorunlu. Örneğin kullanılan lityum iyon pillerin sadece %5’i geri dönüştürülüyor.

Brown Üniversitesinde çalışan Robert Hurt ve arkadaşları sivrisineklere karşı koruma sağlayan grafen tabanlı bir kumaş geliştirdi.

Bir grup araştırmacı, üzerine ışık tutulduğunda kasılan bir tür polimer (tekrar eden birimlerden oluşan zincir biçimli uzun molekül) geliştirdi. Ağırlıkları kaldırmayı başarabilen malzemeden yapay kas üretiminde yararlanılabilir.

Her yıl milyonlarca araba lastiği kullanılamaz hale geliyor. Çöplüklerde ve atık depolarında biriken bu lastikler hem çevreyi kirletiyor hem de sağlığı tehdit ediyor. Üstelik esnek ve dirençli oldukları için doğada yok olmaları çok uzun yıllar alıyor.

Uluslararası bir araştırma grubu bir tür örümcek ipeğinin neme maruz kaldığında kısaldığını ve büküldüğünü keşfetti. Gelecekte örümcek ipeği kullanarak yapay kaslar üretmek mümkün olabilir. Dr. Dabiao Liu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Science Advances’ta yayımlandı.

Northwestern Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, kendini onaran metal kaplaması geliştirdi. Malzeme çizildikten, kazındıktan ya da çatladıktan sonra sadece saniyeler içinde kendini onarabiliyor.

Aralarında ODTÜ öğretim üyesi Dr. Sezer Özerinç'in de yer aldığı uluslararası bir araştırma grubu, kendi geliştirdikleri bir yöntemi kullanarak özel bir nikel folyo üretti. Yapısı ve yoğunluğu ahşaba benzediği için metal ahşap olarak adlandırılan malzeme çelik kadar güçlü.

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.

Kaliforniya Üniversitesi San Diego’da çalışan bir grup bilim insanı, üç boyutlu esnek elektronik cihazlar üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.