Nadir Özelliklere Sahip Bir Gezegen

Dr. Mahir E. Ocak
19/03/2015 - 10:38

Heidelberg Üniversitesi’nde çalışan iki ayrı araştırma grubu, birbirinden bağımsız olarak yeni bir gezegen keşfetti. Kepler-432b adı verilen gezegen çok nadir rastlanan özelliklere sahip. Dr. M. Ortiz ve arkadaşları ile Dr. S. Ciceri ve arkadaşları, Astronomy & Astrophysics’te keşif ile ilgili iki ayrı makale yayımladı.

Yeni keşfedilen gezegenin kütlesi Jüpiter’inkinin yaklaşık altı katı, ancak hacmi neredeyse Jüpiter’inki ile aynı. Yani Kepler-432b Jüpiter’den altı kat daha yoğun. Gezegen kırmızı dev türü bir yıldızın etrafında dönüyor ve yıldızın 200 milyon yıl içinde gezegeni yutacak kadar büyüyeceği tahmin ediliyor.

Kepler-432b’nin en ilginç özelliklerinden biri de yörüngesinin ayrıksılığının çok büyük olması. Yani gezegenin yıldızına en yakın ve en uzak olduğu mesafeler arasında çok büyük fark var. Bu durum gezegenin sıcaklığında mevsimsel olarak çok büyük değişiklikler yaşanmasına neden oluyor. Kışın gezegenin yüzeyindeki sıcaklık 400°C’ye kadar düşerken yazın 1000°C’ye kadar çıkıyor. Kepler-432b’nin yıldızının etrafında dönmesi sadece 52 gün sürüyor.

Columbia Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı ötegezegen keşfetmek için yaptıkları çalışmalar sırasında Kepler-1625b gezegeninin etrafında dolanan bir uydu keşfetti.

Hayabusa 2 uzay aracından ayrılan iki keşif aracının Ryugu asteroidinin yüzeyinden çektiği ilk fotoğraflar Dünya’ya ulaştı.

TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları (İHA) yarışmasının üçüncüsü 20-23 Eylül tarihleri arasında TEKNOFEST kapsamında İstanbul Yeni Havalimanı’nda yapıldı.

İnsanlığın evreni anlama çabası da gökyüzünün kendisi kadar muhteşem değil mi? Üst üste konulan tuğlalarla yavaş yavaş yükselen bir yapı gibi kuşaklar boyunca oluşturulan bilgi birikimine hayran olmamak elde mi?

Oort Bulutu’nun iç sınırı ile dış sınırı arasındaki mesafe o kadar büyüktür ki NASA’nın günde 1,5 milyon kilometre kateden uzay aracı Voyager 1’in bu hızla Oort Bulutu’na ulaşması yaklaşık 1300 yılı, Oort Bulutu’ndan çıkması ise 30.000 yılı bulabilir.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) önderliğinde düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül tarihleri arasında İstanbul Yeni Havalimanı’nda gerçekleştirildi.

Gökyüzü gözlemine ilgi duyuyorsanız mevsimler değişirken gökyüzündeki dönüşüme de tanık olmuşsunuzdur.

İnsanların en büyük hayallerinden biri belki de başka gezegenleri ve yıldız sistemlerini ziyaret etmek. Böylesi uzun bir yolculuk için çok hızlı hareket edebilen uzay araçlarına ihtiyacımız var.

Ekinoks olayı yılda iki kez gerçekleşir. İlkbahar ekinoksu (ilkbahar ılımı olarak da isimlendirilir) Kuzey Yarımküre’de ilkbaharın, sonbahar ekinoksu (sonbahar ılımı olarak da isimlendirilir) ise sonbaharın ilk günü olarak kabul edilir.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.