Nadir Özelliklere Sahip Bir Gezegen

Dr. Mahir E. Ocak
19/03/2015 - 10:38

Heidelberg Üniversitesi’nde çalışan iki ayrı araştırma grubu, birbirinden bağımsız olarak yeni bir gezegen keşfetti. Kepler-432b adı verilen gezegen çok nadir rastlanan özelliklere sahip. Dr. M. Ortiz ve arkadaşları ile Dr. S. Ciceri ve arkadaşları, Astronomy & Astrophysics’te keşif ile ilgili iki ayrı makale yayımladı.

Yeni keşfedilen gezegenin kütlesi Jüpiter’inkinin yaklaşık altı katı, ancak hacmi neredeyse Jüpiter’inki ile aynı. Yani Kepler-432b Jüpiter’den altı kat daha yoğun. Gezegen kırmızı dev türü bir yıldızın etrafında dönüyor ve yıldızın 200 milyon yıl içinde gezegeni yutacak kadar büyüyeceği tahmin ediliyor.

Kepler-432b’nin en ilginç özelliklerinden biri de yörüngesinin ayrıksılığının çok büyük olması. Yani gezegenin yıldızına en yakın ve en uzak olduğu mesafeler arasında çok büyük fark var. Bu durum gezegenin sıcaklığında mevsimsel olarak çok büyük değişiklikler yaşanmasına neden oluyor. Kışın gezegenin yüzeyindeki sıcaklık 400°C’ye kadar düşerken yazın 1000°C’ye kadar çıkıyor. Kepler-432b’nin yıldızının etrafında dönmesi sadece 52 gün sürüyor.

Astrobiyologlar, Güneş Sistemi’nin erken dönemlerinde Güneş günümüzdekinden daha soğuk olmasına rağmen Dünya’nın sıcak kalabilmesinin sebebinin atmosferdeki metan gazı olabileceğini belirledi.

Yaşama elverişli bölge ifadesi ötegezegen araştırmalarında sıklıkla kullanılan bir terimdir. Bir ötegezegende Dünya’dakine benzer yaşam biçimlerinin oluşabilmesi için gezegenin yörüngesinin tamamının yaşama elverişli bölgenin içinde kalması gerekir.

Günümüzde kullanılan uzay roketlerinin en güçlüsü olan SpaceX’e ait Falcon Heavy ilk deneme uçuşunu gerçekleştirmek üzere, 6 Şubat’ta Türkiye saati ile 23.45’te ABD’deki Kennedy Uzay Üssü’nden başarıyla fırlatıldı.

TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı tarafından organize edilen "2018 Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması", 20 – 23 Eylül 2018 tarihinde Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3) işbirliği ile İstanbul Grand Airport’a ait yerleşkede gerçekleştirilecek.

Bilimsel çalışmalar, Uluslararası Uzay İstasyonu’nda (ISS) çalışan astronotların vücut sıcaklığının normalin üzerine çıktığını gösteriyor.

1 Şubat’ta, dolunay evresinden yeni ayrılan Ay ve Aslan Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Regulus gökyüzünde birbirine yakın görünecek.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Günümüzde Mars’a insanlı yolculuklar planlanıyor. Ancak yakın zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre Mars’a seyahat edecek astronotlar muhtemelen pek bir şey hatırlamayacak.

NASA’nın Kepler uzay aracı yüzeyinde suyun sıvı halde bulunabileceği, Dünya’ya benzer gezegenler arıyor.

İnsanlar, evreni keşfetme hayallerini hayata geçirmeye başladıklarından beri, Dünya’nın dışında da izler bırakıyor.