Nerede Bu Çileğin Çekirdeği?

Ayşenur Okatan
14/03/2019 - 15:42

Yediğimiz birçok meyvenin çekirdeği içindedir. Peki öyleyse çileği ikiye böldüğümüzde ortaya çıkması gereken çekirdek nerede?

Kiraz, üzüm, şeftali, limon gibi meyvelere “gerçek meyve” denir. Çünkü bu meyvelerin yenilen etli kısımları yumurtalıklarından gelişir. Bu meyvelerin çiçeği tozlaştıktan sonra şişerek meyvenin yenilen etli kısmını oluşturur. Çekirdekleri de bu etli kısmın merkezindedir.

Çilek, elma, nar gibi meyvelerin yenilebilir etli kısımları ise çiçek organlarından oluşur. Bu meyvelere “suni meyve” denir. Örneğin çileğin yediğimiz etli kısmı tozlaşmayla büyüyüp gelişen çiçek tablasından oluşur. Çiçek tablası, çiçeğin sapının ucundaki enine kalın kısımdır. Çiçeğin üreme organları çiçek tablasının üzerinde büyür ve gelişir.

Çileğin yediğimiz etli kısmı çiçek tablasından oluşur.

Çileğin üzerindeki nokta şeklindeki yapılara ise “aken” denir. Akenler çiçekli bitkilerin oluşturduğu kuru meyvelerdir. Birçok çiçekte akenlerin içinde çekirdek bulunur. Çileğin çekirdeği de akenlerin içindedir.

Her bir akenin içinde bir çekirdek bulunur.

Bilkent Üniversitesi Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Araştırma Enstitüsü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Urartu Özgür Şafak Şeker ile sentetik biyoloji ve genetiği değiştirilmiş biyosistemlerin oluşturulması amacıyla sürdürdüğü çalışmaları üzerine videolu bir söyleşi gerçekleştirdik.

Yapılan farklı araştırmalar karıncaların kendi vücut ağırlıklarının 10-50 kat fazlasını taşıyabildiklerini gösteriyor. Peki, karıncalar nasıl bu kadar kuvvetli olabiliyor?

Yenilenebilir enerji kaynaklarının tercih edildiği, su ve enerjinin verimli kullanıldığı, hava kalitesinin artırıldığı, geri dönüştürülebilen malzemelerden yapılan yeşil binalar içinde yaşayanların verimliliğini artıracak şekilde tasarlanıyor.

İskorpitgiller takımında yer alan uçan kırlangıç balığı dünyada tuzlu, sıcak ve ılıman denizlerde yaşar.

Karbon, azot, fosfor, kükürt, hidrojen ve oksijen canlıların yapısında bulunan temel elementlerdir. Bu elementler ekosistemde sürekli olarak bir formdan başka bir forma dönüştürülür ve canlılar tarafından yaşamsal faaliyetler için tekrar tekrar kullanılır.

Türkiye doğasında zehirli ve zehirsiz birçok büyük mantar türü bulunuyor. Mantarların zehirli olup olmadığını anlamak ise hiç kolay değil. Çünkü aynı ortamda yaşayabilen mantarlar şekillerine, renklerine ve kokularına göre kolayca ayırt edilemezler.

Hücrelerimizde genetik bilgiyi taşıyan molekül olan DNA’nın keşfinden bu zamana kadar hayli yol alındı. Bu yıl 66.’sı kutlanan 25 Nisan DNA Günü’nde, 1860’lardan bugüne kadar genler üzerinde yapılan araştırmalara ve bu alanda yürütülen büyük projelere göz atmaya ne dersiniz?