Obeziteyi İlaçla Tedavi Etmek Mümkün Olabilir

Dr. M. Bünyamin Yıldırım
03/01/2020 - 17:02

Aşırı kilo ve obezite 21. yüzyılın önemli sağlık sorunlarından biri. Özellikle çocukları ve gençleri tehdit eden bu küresel sağlık sorunu şehirleşmiş bölgelerde daha yaygın görülüyor. Çocukluk döneminde obez olan kişiler çoğunlukla yetişkin dönemlerinde de obez oluyor. Bu kişilerin genç yaşta diyabet, kalp damar hastalıkları gibi hastalıklara yakalanma ihtimalleri daha yüksek.

Sonuçları Nature dergisinde yayımlanan bir araştırmada bilim insanları PGRMC2 isimli bir proteinin obezite ve metabolik sendromda (kilonun, kan basıncının, kan şekerinin, kandaki trigliseritlerin yüksek, yüksek yoğunluklu lipoproteinlerin düşük olması koşullarından birkaçının taşınması durumunda ortaya çıkan sorun) önemli bir rolü olduğunu belirledi. Vücudun farklı bölgelerinde bulunan PGRMC2 proteininin vücutta en çok bulunduğu yer ise yağ doku.

The Scripps Research Institute

Fotoğrafta yeşil renkte görülen sağlıklı yağ hücrelerinin tükettiğimiz besinleri uygun şekilde metabolize etmesi için hem molekülüne ihtiyaç duyulur.

Araştırmacılar fareler üzerinde yaptıkları çalışmalarda, PGRMC2 proteininin “hem” adı verilen moleküle bağlanarak molekülün üretildiği mitokondriden çekirdeğe taşınmasına yardımcı olduğunu belirledi. Hem molekülünün hücrede solunum, çoğalma gibi önemli işlevleri var. Ancak çok zehirli olan bu molekülün hücre içinde diğer bileşenlere zarar vermeden taşınması için bir anlamda dışını sararak çevreleyecek bir maddenin olması gerektiği düşünülüyordu. Bu araştırma sayesinde bu işlevi yerine getiren maddenin PGRMC2 proteini olduğu anlaşıldı.

Araştırmacılar çalışmaları sırasında ayrıca PGMRC2 proteininin bulunmadığı durumda vücutta neler olduğunu anlamaya çalıştı. Sonuçta yağ dokularında PGMRC2 proteini bulunmayan farelerin yağ oranı yüksek besinlerle beslendiklerinde insüline karşı daha dirençli hâle geldikleri anlaşıldı. Bu, vücutta diyabet ve metabolik sendrom olarak isimlendirilen sorunların en önemli belirtilerinden biri. PGRMC2 proteininin aktifleşmesini sağlayan bir ilaçla tedavi edilen farelerde ise diyabetin belirtilerinde önemli bir iyileşme görüldü.

Bu sonuçlar, PGRMC2 proteininin günümüzün önemli sağlık problemlerinden olan obezite, diyabet ve metabolik sendromun tedavisinde çığır açıcı gelişmelere öncülük edebileceğini gösteriyor.

Dr. M. Bünyamin Yıldırım
Küre İlçe Devlet Hastanesi

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni bir tür koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar onlarca kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.

Sağlıklı gelişebilmeleri için çocukların düzenli bir biçimde aşılanması çok önemli. Ancak bazen aşı kayıtlarında sıkıntılar yaşanabiliyor. Bazen de ebeveynler çocuklarının hangi aşıları olduğunu ya da hangi aşının zamanının geldiğini unutabiliyor.

Sevdiğiniz bir sanatçının konserinden çıktınız ve kulağınızın çınladığını hissediyorsunuz. Yüksek sesle müzik dinlemek hayli zevkli ancak sesin şiddetinin belirli bir seviyenin üzerine çıkması sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

Boston Çocuk Hastanesinde çalışan Timothy Yu arkadaşları, kişiye özel bir tedavi geliştirdi. İlk bulgular, tedavinin olumlu sonuç verdiğini gösteriyor.

Yapılan araştırmalar son yıllarda depresyonun daha da yaygınlaştığını gösteriyor. Ergenlerde depresyon teşhisinin konulması ise yetişkinlere göre daha zor çünkü ergenlikte doğal olarak görülen psikolojik değişimlerle depresyonun belirtileri birbirine benziyor.

Hiç hata yapmamayı mı yoksa çok sayıda deneme ve yanılmadan sonra başarılı olmayı mı tercih edersiniz? Hata yapmak zaman zaman insanlar tarafından bir eksiklik olarak görülse de araştırmalar hata yapmanın öğrenmeyi olumlu etkilediğini gösteriyor.