Protein Pilleri

Dr. Mahir E. Ocak
18/09/2019 - 12:07

Günümüzde yaygın olarak kullanılan lityum iyon piller pek çok bakımdan sorunlu. Örneğin kullanılan lityum iyon pillerin sadece %5’i geri dönüştürülüyor. Bu durumun en önemli nedeni, lityum iyon pilleri geri dönüştürmenin yeni bir lityum iyon pili üretmekten daha maliyetli olması. Ayrıca lityum iyon pilleri güvenli bir biçimde yok etmek için bilinen bir yöntem yok. Bu piller çevreye ve insan sağlığına zararlı. Texas A&M Üniversitesinden Prof. Dr. Karen Wooley önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı tüm bu sorunlara çare olabilecek yeni bir tür pil geliştirdi. Protein pilleri olarak adlandırılan bu pillerde proteinlerin yapı taşları olan polipeptit molekülleri kullanılıyor.

Bir pil, anot ve katot olarak adlandırılan iki elektrottan ve elektrolit olarak adlandırılan, içinde iyonların hareket edebildiği bir sıvıdan oluşur. Araştırmacılar da geliştirdikleri pildeki elektrotları üretmek için siyah karbon ve polipeptitler içeren kompozit bir malzeme kullanmışlar.

Araştırmacılar geliştirdikleri pilleri test ettiklerinde iki elektrot arasındaki potansiyel farkını 1,5 V olarak ölçmüşler. Bu voltaj her ne kadar düşük olsa da fazla enerji istemeyen cihazları çalıştırmak için yeterli. Geliştirilen pilin en önemli özelliklerinden biri de çok hızlı bir biçimde yeniden şarj edilebilmesi. Lityum iyon pilleri yeniden şarj etmek bazen saatler sürer. Geliştirilen protein pillerini ise sadece birkaç dakika içinde yeniden şarj etmek mümkün.

Brown Üniversitesinde çalışan Robert Hurt ve arkadaşları sivrisineklere karşı koruma sağlayan grafen tabanlı bir kumaş geliştirdi.

Bir grup araştırmacı, üzerine ışık tutulduğunda kasılan bir tür polimer (tekrar eden birimlerden oluşan zincir biçimli uzun molekül) geliştirdi. Ağırlıkları kaldırmayı başarabilen malzemeden yapay kas üretiminde yararlanılabilir.

Her yıl milyonlarca araba lastiği kullanılamaz hale geliyor. Çöplüklerde ve atık depolarında biriken bu lastikler hem çevreyi kirletiyor hem de sağlığı tehdit ediyor. Üstelik esnek ve dirençli oldukları için doğada yok olmaları çok uzun yıllar alıyor.

Uluslararası bir araştırma grubu bir tür örümcek ipeğinin neme maruz kaldığında kısaldığını ve büküldüğünü keşfetti. Gelecekte örümcek ipeği kullanarak yapay kaslar üretmek mümkün olabilir. Dr. Dabiao Liu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Science Advances’ta yayımlandı.

Northwestern Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, kendini onaran metal kaplaması geliştirdi. Malzeme çizildikten, kazındıktan ya da çatladıktan sonra sadece saniyeler içinde kendini onarabiliyor.

Aralarında ODTÜ öğretim üyesi Dr. Sezer Özerinç'in de yer aldığı uluslararası bir araştırma grubu, kendi geliştirdikleri bir yöntemi kullanarak özel bir nikel folyo üretti. Yapısı ve yoğunluğu ahşaba benzediği için metal ahşap olarak adlandırılan malzeme çelik kadar güçlü.

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.

Kaliforniya Üniversitesi San Diego’da çalışan bir grup bilim insanı, üç boyutlu esnek elektronik cihazlar üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.

Günümüzde kullanılan su geçirmez kumaşların hem çevreye hem de sağlığa zararlı olmaları önemli bir sorun. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar bu soruna çözüm olabilecek yeni bir kaplama malzemesi geliştirdi.