Saniyeler İçinde Tüm Vücut Taraması

Şule Balcı
28/01/2019 - 17:16

UC Davis

ABD ve Çin’de çalışan bir grup araştırmacı, vücuttaki tüm organları ve dokuları aynı anda bir saniye kadar kısa bir süre içinde görüntülemeye imkân veren bir sistem geliştirdi.

ABD’deki Kaliforniya Üniversitesi, Davis ve Çin’deki United Imaging Healthcare firmasının ortak çalışması sonucu geliştirilen Explorer isimli tarayıcı cihazda pozitron emisyon tomografi (PET) ve X-ışını bilgisayarlı tomografi (CT) teknikleri bir arada kullanılıyor. Günümüzde benzer amaçlarla kullanılan görüntüleme teknolojilerine göre 40 kat daha hızlı olan bu yöntemde hastalar daha az radyasyona maruz kalıyor. Bu sayede aynı hastada araştırmaların birden fazla kez tekrarlanması gereken durumlar ya da radyasyonun olumsuz etkisi konusunda daha dikkatli olunması gereken çocuklar ile ilgili yeni araştırma imkânları oluşabilir.

Bu yöntem ile tüm vücuttaki kan akışı, farklı dokulara yayılan kanserler, enfeksiyon, bağışıklık sistemi ve metabolizmayla ilgili hastalıklar ve başka birçok hastalık teşhis edilebilir. Bu sistem sayesinde geleneksel PET taramaları ile görüntülenmesi mümkün olmayan yapılar da görülebiliyor.

Kocaeli Üniversitesi Biyomedikal Mühendisliği Bölümü Öğrencisi

Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan göz tomografisi yöntemi beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.