Skip to content Skip to navigation

Satranç - Ağustos 2018

Kıvanç Çefle
01/08/2018 - 15:45

Sevgili gençler,

Geçen ay sorduğumuz problemi hatırlayalım:

Herbert W. Grant
Australian Columns Tourney, 1924
Birincilik Ödülü

İki hamlede mat

Birincilik ödülü kazanmış bu problemde siyahın yapabileceği bütün hamlelere karşı beyazın “hazır” matları olduğunu görüyoruz. Örneğin e3’teki atın herhangi bir hamlesine (1…Ae3») karşı beyaz 2. Vc2 ile mat eder. Benzer şekilde, d1’deki atın hamle yapması durumunda (1…Ad1») beyaz 2. Fb2 mat ile karşılık verir. Son olarak, 1…c3 hamlesine karşı da 2. Ab3 mat var. Yani, bu daha önce de örneğini gördüğümüz bir “tam blok” durumu. Şimdi, bu hazır matları bozmayan bir anahtar hamle arayacaktık değil mi? Ne yazık ki bu problemde böyle bir çaba sonuç vermez. Örneğin 1. Vg6? Af5! Vezirin c2’ye erişimi engellenmiştir. Ya da 1. Kh2? Ag2!. Şimdi, beyaz 2. Fb2 ile mat edemez çünkü kale artık b2 karesini kontrol edemiyor. Anlaşılan, mevcut hazır matlardan vazgeçmek ve siyahı daha farklı bir zugzwang durumuna sokan bir anahtar hamle bulmak zorundayız. O anahtar hamle de:

  1. Vb8!
  2.  
  1. 1… Ae3» 2. Kc2 mat
  2. 1… Ad1» 2. Vb2 mat
  3. 1…c3 2. Ad3 mat

Görüyoruz ki, mevcut hazır matlar tamamen değişti. Hazır matların anahtar hamle sonrasında kısmen ya da burada olduğu gibi tamamen değiştiği problemlere mutate (değişimli problem) deniyor. Değişimli problemleri çözmek, anahtar hamlenin hazır matları değiştirmediği problemlere göre biraz daha zordur.

Gelelim bu ayın problemine:

Comins Mansfield
The Morning Post, 1923

İki hamlede mat

Bir sonraki ay görüşmek üzere...

Yazar Hakkında:
Prof. Dr. Kıvanç Çefle, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi öğretim üyesidir. Boş zamanlarında satranç problemleri kurmaktadır. Bunlardan bazıları önemli uluslararası problem dergilerinde yayımlanmıştır.

İlgili İçerikler

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, Önce kasım ayında sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım.

Beyin ve Sinir Bilim

San Francisco’daki Kaliforniya Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı, insanların hiçbir sağlık sorunu yaşamadan az uykuyla yetinebilmesini sağlayan bir genetik mutasyon keşfetti.

Beyin ve Sinir Bilim

Heyecanlandığımızda ya da kaygılandığımızda beynimizdeki amigdala bölgesi, tıpkı bir tehlike ile karşılaştığımızdakine benzer şekilde, stres-heyecan sistemi olarak da bilinen sempatik sinir sistemini etkinleştirir ve adrenalin salgılamaya başlar.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Ekim 2019 probleminin çözümüne ve Kasım 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Beynimiz hiç mola vermez, sürekli çalışır. Hayati fonksiyonları düzenler, çevreden algılanan uyarıları değerlendirir ve bilişsel becerilerden sorumludur. Beynimizde farklı işlevler için farklı sinir hücreleri vardır. Hafıza da özel bir grup sinir hücresinin yeniden etkinleşmesiyle oluşur. Peki, bu özel sinir hücrelerini diğerlerinden ayıran nedir?

Beyin ve Sinir Bilim

Anılar ve yaşam tecrübeleri sanki ayrılmaz ikililermiş gibi görünür. Ancak bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Nature Neuroscience’ta yayımladıkları bir makalede, beyinlerindeki sinir hücrelerini uyararak laboratuvar hayvanlarının zihninde yapay anılar oluşturmayı başardıklarını açıkladı.

Beyin ve Sinir Bilim

Bazı resim ya da fotoğraflara baktığımızda onları aslında olduklarından farklı şekilde algılarız. Görsel yanılsama ya da optik illüzyon adı verilen bu olay ışık, objenin rengi ve deseni gibi faktörlerin etkisiyle ortaya çıkar. Yani bir anlamda beynimiz kandırılır.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Eylül 2019 probleminin çözümüne ve Ekim 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Ağustos 2019 probleminin çözümüne ve Eylül 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

1999’da vizyona giren Matrix filminde ana karakter Neo, Headjack olarak isimlendirilen bir beyin-bilgisayar arayüzü sayesinde Matrix dünyasına girebiliyordu. Neo’nun kafatasının arkasında yer alan bağlantı girişi sayesinde bu cihaz binlerce küçük bağlantı boyunca beynin derinliklerine ulaşabiliyordu. Headjack bilgisayarlara bağlanıyor ve bu şekilde insanlar bir sanal gerçeklik dünyası olan Matrix'e giriş yapabiliyordu.