Skip to content Skip to navigation

Satranç - Eylül 2019

Kıvanç Çefle
02/09/2019 - 17:01

Sevgili gençler,

Önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümünü sizlerle paylaşıyoruz:

Klavdiya Tuşavina
Smena, 1938
 

Üç hamlede mat

 

Çözüm:

1. Kh1! b1=V 2. Vxb1 b2 3. Vg1 mat

Burada 1. Kh1 tipik bir Bristol hamlesi. Üçüncü hamlede vezirin g1’den mat edebilmesi için kalenin “vezirin yolundan çekilmesi” yani g1 karesinin ötesinde konuşlanması lazım. Aynı amaca hizmet eder gibi görünen 1. Kxb2 hamlesinden sonra oyun pat olur.

Gelelim bu ayın konusuna: alt terfi! Bilindiği üzere son yatay sütuna ulaşan bir piyon terfi edebilir. Pratikte en çok vezir terfisi görülür. Bu da doğal, ne de olsa böyle bir fırsatı eline geçiren oyuncu terfi hakkını en kuvvetli taştan yana kullanacaktır. Bunun daha ilginci alt terfidir yani piyon vezir yerine daha zayıf bir taşa terfi ettirilir (kale, fil ya da at). Problemciler bu fikri eserlerinde sıklıkla kullanırlar. İşte bir örnek:

Dragan Sudman,
Mat (Belgrad), 1973

Üç hamlede mat

Çözüm:

1. f7!
 a)1...Şg6 2.f8=V Ş×h7 3.Fe4 mat
 b)1...Şf6 2.f8=A Şf5 3.Kf7 mat
 c)1...Şe6 2.f8=K Şd6 3.Kf6 mat

 

“a” varyantında 2. f8=V beklenen bir hamle ve açıklamaya ihtiyaç yok. “b” varyantında ise piyonun vezir çıkması işe yaramaz. “İşe yaramaz” derken, üç hamlede matı tamamlamak açısından yetersiz kalır. Orada (f8) bir at olmalı ki beyaz üçüncü hamlede mat edebilsin. “c” varyantında ise piyon vezir çıkarsa oyun pat olur. Bu minyatür problemde farklı dört terfiden üçünün gösterilebilmesi teknik bir başarı.

Aşağıdaki problemin çözümünü de size bırakıyoruz:

Matjas Zigman
Mat (Belgrad), 1970

Üç hamlede mat

 

Yazar Hakkında:
Prof. Dr. Kıvanç Çefle, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi öğretim üyesidir. Boş zamanlarında satranç problemleri kurmaktadır. Bunlardan bazıları önemli uluslararası problem dergilerinde yayımlanmıştır.
 

İlgili İçerikler

Beyin ve Sinir Bilim

1999’da vizyona giren Matrix filminde ana karakter Neo, Headjack olarak isimlendirilen bir beyin-bilgisayar arayüzü sayesinde Matrix dünyasına girebiliyordu. Neo’nun kafatasının arkasında yer alan bağlantı girişi sayesinde bu cihaz binlerce küçük bağlantı boyunca beynin derinliklerine ulaşabiliyordu. Headjack bilgisayarlara bağlanıyor ve bu şekilde insanlar bir sanal gerçeklik dünyası olan Matrix'e giriş yapabiliyordu.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Temmuz 2019 probleminin çözümüne ve Ağustos 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Çok acıktığınızı ve arkadaşlarınızla beraber en sevdiğiniz ev yapımı hamburgerciye gittiğinizi hayal edin. Büyük bir iştahla siparişinizi verdiniz. Ancak yan masada oturan kişi meyve suyunu höpürdeterek içiyor. Çok rahatsız oluyor ve hemen orayı terk ediyorsunuz.

Beyin ve Sinir Bilim

Bazen zamanın nasıl geçtiğini anlayamayız. Akşam olmak üzeredir ancak biz hâlâ gün ortasındaymışız gibi hissederiz. Bunun tam tersine trafiğin çok yoğun olduğu bir yerde zaman bir türlü geçmek bilmez. Peki nasıl oluyor da beynimiz zamanı farklı biçimlerde algılayabiliyor?

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Haziran 2019 probleminin çözümüne ve Temmuz 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Hiç elinizin ya da ayağınızın uyuşması nedeniyle art arda iğneler batıyormuş gibi hissettiğiniz oldu mu? Karıncalanma dediğimiz bu olay uzun süre alışılmadık pozisyonda durduğumuzda ortaya çıkar.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Mayıs 2019 probleminin çözümüne ve Haziran 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Uluslararası bir araştırma grubu, farelerin gözlerine nanoparçacıklar (boyutları metrenin milyarda biri ölçeğinde olan parçacıklar) enjekte ederek kızılötesi ışığı algılamalarını sağladı. Çalışma ile ilgili makale Dr. Yuqian Ma ve arkadaşları tarafından Cell’de yayımlandı.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Nisan 2019 probleminin çözümüne ve Mayıs 2019 problemine yer veriyoruz.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Mart 2019 probleminin çözümüne ve Nisan 2019 problemine yer veriyoruz.