Skip to content Skip to navigation

Satranç - Mayıs 2018

Kıvanç Çefle
01/05/2018 - 00:00

Sevgili gençler,

Önce geçen ay sorduğumuz problemle başlayalım:

İki hamlede mat

Bu problem E. Boswell isimli kurgucunun yapıtı. Problem, 1928 yılında İsveç’te çıkan Svenska Dagbladet isimli günlük bir gazetede yayımlanmış.

 

1. Va8!

Bu bir bekleme hamlesi. Yani, beyaz siyahı herhangi bir şekilde bir hamlede matla tehdit etmiyor. Ama siyahın yapacağı herhangi bir hamle onun zararına sonuç veriyor ve bir hamlede mat oluyor. Yani anahtar hamle, siyahı zugzwang’a sokuyor. Şimdi varyasyonlara bakalım:

  1. 1...d4. Bu hamle vezire h1-a8 çaprazını açar. Beyaz 2. Vh1 hamlesiyle mat eder.
  2. 1...c3. Bu hamle b3 piyonunu korumasız bırakır. Beyaz  2. Şxb3 hamlesiyle mat eder.
  3. 1...b2. Bu hamle siyah şahın b2’ye kaçmasını engeller. Beyaz 3. Şb4 ile mat eder.

Bu problemde ne öğrendik? Siyahın başlangıçta oynayabileceği hamlelere karşı beyazın “hazır” matları var mı? Önce ona baktık. 1...d4 hamlesine karşılık hazır matı varken (2. Vh1) 1...c3 ve 1...b2 hamlelerine karşı yoktu. Biz de, bu hamlelere karşı da mat veren bir bekleme hamlesinin problemi çözebileceğini düşündük ve 1. Va8! anahtar hamlesini bulduk.

 

Gelelim bu ayın problemine...

Valeriy Surkov
Thema Danicum, 1994

İki hamlede mat

Yine aynı yöntemi uygulayın. İşinize yarayacak.

Çözümün tamamı bir sonraki ayda.

 

Yazar Hakkında:
Prof. Dr. Kıvanç Çefle, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi öğretim üyesidir. Boş zamanlarında satranç problemleri kurmaktadır. Bunlardan bazıları önemli uluslararası problem dergilerinde yayımlanmıştır.

İlgili İçerikler

Sosyal Bilimler

24 Temmuz - 9 Ağustos 2020 tarihlerinde Japonya’da düzenlenecek 2020 Tokyo  Yaz Olimpiyat Oyunları’nın madalyaları geri dönüşümlü elektrikli aletl

Sosyal Bilimler

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde temmuz ayında seyahat anılarınızı fotoğraflarınıza yansıtmanızı istemiştik. Bu süreçte #Seyahat etiketiyle Bilim Genç’te paylaştığınız fotoğraflar Bilim Genç ekibi tarafından değerlendirildi. Seçilen fotoğraflar aynı zamanda Instagram’da, Twitter’da ve Facebook’ta Bilim Genç okurları tarafından oylandı.

Sosyal Bilimler

6 Ağustos 1945’te Japonya’nın Hiroşima şehrine atom bombası atıldığında Sadako Sasaki 2 yaşındaydı. 11 yaşında halk arasında “atom bombası hastalığı” denilen kan kanseri teşhisi kondu. Sadako yaşama dileğinin gerçekleşmesi için kâğıttan turnalar yapmaya başladı.

Sosyal Bilimler

TÜBİTAK Bilim, Özel, Hizmet ve Teşvik Ödülleri ve 2019 Yılı Fuat Sezgin Bilim Tarihi Ödülü sahiplerini buldu. TÜBİTAK tarafından bu yıl 4 Bilim Ödülü, 11 Teşvik Ödülü ile Prof. Dr. Fuat Sezgin Bilim Tarihi Ödülü verildi.

Sosyal Bilimler

Bilim Genç olarak ağustos ayında objektiflerinizi çevrenizdeki tarihî mekânlara odaklamanızı istiyoruz. Fotoğrafınızı Bilim Genç’te paylaşırken açıklama bölümüne #TarihiMekanlar etiketini eklemeyi unutmayın. 

Sosyal Bilimler

936 ile 1013 yılları arasında Endülüs’te yaşayan Ebü’l Kasım Halef bin Abbas Zehrâvî isimli müslüman bilgin, Et-Tasrif isimli tıp ansiklopedisinin cerrahiye ayırdığı bölümlerde 200’den fazla cerrahi aleti resimli olarak açıklamıştı.

Sosyal Bilimler

Vücudumuzu zinde tutmanın en iyi yollarından biri spor yapmak. “Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur” atasözü, spor yapmanın kültürümüzde ne kadar önemli bir yeri olduğunun kanıtı. Peki, bizden yüzyıllarca önce yaşayanlar hangi sporları, niçin yapıyordu?

Sosyal Bilimler

Birçoğumuz tatilin başlamasıyla birlikte uçakla, otomobille, trenle ya da otobüsle yola çıktık.

Sosyal Bilimler

Picasso gibi ressamların şaheserlerinin altındaki gizli resimleri ortaya çıkarmak ancak bilimsel yöntemlerle mümkün. Gizli sanat eserlerini keşfetmeye çalışan araştırmacılar dijital görüntüleme ile spektroskopik yöntemleri bir araya getiriyor.

Sosyal Bilimler

Hayranlıkla baktığımız tablolar çoğu zaman tek bir seferde ortaya çıkmaz. Sanatçılar, genellikle işe bir eskiz çizerek başlar. Ancak tablonun yapım aşamasında bazen fikir değiştirip planda olmayan figürler ekler ya da önceden planladıkları figürleri çıkarırlar. Bazen de boyamaya başladıkları bir figürün yerini ya da biçimini değiştirirler.