Skip to content Skip to navigation

Satranç - Temmuz 2019

Kıvanç Çefle
01/07/2019 - 11:37

Sevgili gençler,

Geçen ay sizlere üç hamlelik “ikiz” bir problem sormuştuk. Önce bu problemin çözümüyle başlayalım.

Bir satranç probleminde pozisyonda yapılan bir değişiklikle yeni bir problem elde edilirse buna “ikiz” deniyor. İkiz problemler elde etmenin birçok yolu olabilir: bir taşın yerinin değiştirilmesi, tahtadan kaldırılması ya da örneğimizde olduğu gibi tahtanın yöneliminin değiştirilmesi. “A” pozisyonu üç hamlelik bir problem, “B” pozisyonu ise yine üç hamlelik bir problem ve tahtanın 180 derece döndürülmesiyle (ya da baş aşağı çevrilmesiyle) ortaya çıkıyor. Dolayısıyla “A”da başlangıç karelerinde olan g7 ve h7 piyonları “B”de a2 ve b2 karelerine geliyor (yani vezir çıkmak üzereler).

Aleksandr Galickiy
Şahmatniy  Jurnal, 1900

Üç hamlede mat

Çözüm:

1. Ff6! (zugzwang) gxf6 2. Şf8 f5 3. Af7 mat.

 

Üç hamlede mat

Çözüm:

1. Şc3!  (zugzwang) b1=V 2. Ac2+ Vxc2+ 3. Şxc2 mat; 1…b1=A+ 2. Şc2+ Ac3 3. Fxc3 mat.

Aşağıdaki problemin çözümünü de size bırakıyoruz. Bu problemin teması çok ünlü ve aslında biz bu temayı bir iki hamlelik problemle sizlere tanıtmıştık. Bakalım hatırlayabilecek misiniz?

Bir ay sonra görüşmek üzere...

Reinhold Laaber
Neue Leipziger Zeitung, 1935

Üç hamlede mat

 

Yazar Hakkında:
Prof. Dr. Kıvanç Çefle, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi öğretim üyesidir. Boş zamanlarında satranç problemleri kurmaktadır. Bunlardan bazıları önemli uluslararası problem dergilerinde yayımlanmıştır.
 
 

İlgili İçerikler

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, Önce kasım ayında sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım.

Beyin ve Sinir Bilim

San Francisco’daki Kaliforniya Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı, insanların hiçbir sağlık sorunu yaşamadan az uykuyla yetinebilmesini sağlayan bir genetik mutasyon keşfetti.

Beyin ve Sinir Bilim

Heyecanlandığımızda ya da kaygılandığımızda beynimizdeki amigdala bölgesi, tıpkı bir tehlike ile karşılaştığımızdakine benzer şekilde, stres-heyecan sistemi olarak da bilinen sempatik sinir sistemini etkinleştirir ve adrenalin salgılamaya başlar.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Ekim 2019 probleminin çözümüne ve Kasım 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Beynimiz hiç mola vermez, sürekli çalışır. Hayati fonksiyonları düzenler, çevreden algılanan uyarıları değerlendirir ve bilişsel becerilerden sorumludur. Beynimizde farklı işlevler için farklı sinir hücreleri vardır. Hafıza da özel bir grup sinir hücresinin yeniden etkinleşmesiyle oluşur. Peki, bu özel sinir hücrelerini diğerlerinden ayıran nedir?

Beyin ve Sinir Bilim

Anılar ve yaşam tecrübeleri sanki ayrılmaz ikililermiş gibi görünür. Ancak bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Nature Neuroscience’ta yayımladıkları bir makalede, beyinlerindeki sinir hücrelerini uyararak laboratuvar hayvanlarının zihninde yapay anılar oluşturmayı başardıklarını açıkladı.

Beyin ve Sinir Bilim

Bazı resim ya da fotoğraflara baktığımızda onları aslında olduklarından farklı şekilde algılarız. Görsel yanılsama ya da optik illüzyon adı verilen bu olay ışık, objenin rengi ve deseni gibi faktörlerin etkisiyle ortaya çıkar. Yani bir anlamda beynimiz kandırılır.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Eylül 2019 probleminin çözümüne ve Ekim 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Ağustos 2019 probleminin çözümüne ve Eylül 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

1999’da vizyona giren Matrix filminde ana karakter Neo, Headjack olarak isimlendirilen bir beyin-bilgisayar arayüzü sayesinde Matrix dünyasına girebiliyordu. Neo’nun kafatasının arkasında yer alan bağlantı girişi sayesinde bu cihaz binlerce küçük bağlantı boyunca beynin derinliklerine ulaşabiliyordu. Headjack bilgisayarlara bağlanıyor ve bu şekilde insanlar bir sanal gerçeklik dünyası olan Matrix'e giriş yapabiliyordu.