Şekerli ve Yağlı Besinler, Bakterileriniz ve Beyniniz

Dr. Özlem Ak İkinci
10/08/2015 - 13:20

Oregon Eyalet Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmaya göre çok yağlı ve çok şekerli besinler tüketmek, normal beslenme şekliyle karşılaştırıldığında, bağırsak bakterilerinde değişikliğe neden oluyor. Bu, aynı zamanda değişen durumlara uyum sağlama yeteneğinde yani bilişsel esneklikteki kayıp ile de ilişkilendiriliyor. Bilişsel esneklikte kayıp en çok şekerli besinler tüketildiğinde görülüyor. Elde edilen sonuçlar şeker ve yağın bilişsel işlevler ve davranış üzerine etkileriyle ilgili yapılan diğer çalışmaların bulgularıyla uyumlu görünüyor. Bu problemlerin bazıları sindirim sistemindeki 100 trilyondan fazla mikroorganizmanın yani mikrobiyomun değişimi ile bağlantılı olabilir.

Laboratuvar fareleriyle yapılan araştırmada, farklı beslenme şekillerinin, farelerin sindirim sistemlerindeki bakterilere etkilerinin yanı sıra zihinsel ve fiziksel işlevlerinde değişikliğe neden olup olmadığı da belirlenmeye çalışılmış. Sonuçları Neuroscience dergisinde yayımlanan araştırmada görev alan Prof. Kathy Magnusson sindirim sistemi bakterilerimizin beyin ile iletişim kurduğunun çok açık olduğunu belirtiyor. Magnusson’a göre bakteriler bazı bileşikler salgılıyor. Bu bileşikler sinir hücreleri ya da sinir hücreleriyle başka hücreler arasında iletişimi sağlayan kimyasal maddeler yani nörotransmitterler gibi davranarak duyu sinirlerini ve bağışıklık sistemini uyarıyor ve pek çok biyolojik işlev de bu durumdan etkileniyor.

Araştırmada dört haftalık yağlı ve şekerli beslenmeden sonra yapılan testlerde farelerin zihinsel ve fiziksel işlevlerinde düşüş görüldü. Göze çarpan en belirgin değişikliklerden biri ise bilişsel esneklik ile ilgiliydi.

Magnusson bu çalışmada özellikle bilişsel esnekliğin zarar gördüğünü belirterek şöyle bir örnek veriyor: Arabanızla evinize giderken her zaman kullandığınız yolun kapalı olduğunu gördüğünüzde eve ulaşacak başka bir yol düşünür ve bu değişikliğe hemen uyum sağlayabilirsiniz. En azından yüksek seviyede bilişsel esnekliğe sahip kişilerin böyle yapması bekleniyor. Yani farklı bir duruma hemen uyum sağlaması, yeni bir yol belirlemesi, ertesi gün aynı yolu kullanması gibi.

Magnusson bu çalışmanın genç hayvanlarla yapıldığını söylüyor. Çünkü kendi mikroorganizmalarından kaynaklanacak patolojik etkilere daha güçlü direnç gösterebilecek daha sağlıklı biyolojik sisteme sahipler. Ancak bağırsaklarında sorun olan yaşlı hayvan ya da insanlarla yapılan çalışmaların sonuçlarının daha dikkat çekici olacağı düşünülüyor. Magnusson çok fazla yağlı ve şekerli besin tüketmenin sağlıklı olmadığının zaten bilindiğini, bu çalışmalarıyla yağ ve şekerin vücuttaki sağlıklı bakterileri nasıl etkilediğini gösterdiklerini söylüyor ve ekliyor: “Beyni sadece besinler etkilemiyor, besinler ve bakterilerde meydana gelen değişiklikler arasındaki etkileşim de etkiliyor.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni bir tür koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar onlarca kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.

Sağlıklı gelişebilmeleri için çocukların düzenli bir biçimde aşılanması çok önemli. Ancak bazen aşı kayıtlarında sıkıntılar yaşanabiliyor. Bazen de ebeveynler çocuklarının hangi aşıları olduğunu ya da hangi aşının zamanının geldiğini unutabiliyor.

Aşırı kilo ve obezite 21. yüzyılın önemli sağlık sorunlarından biri. Özellikle çocukları ve gençleri tehdit eden bu küresel sağlık sorunu şehirleşmiş bölgelerde daha yaygın görülüyor. Çocukluk döneminde obez olan kişiler çoğunlukla yetişkin dönemlerinde de obez oluyor. Bu kişilerin genç yaşta diyabet, kalp damar hastalıkları gibi hastalıklara yakalanma ihtimalleri daha yüksek.

Sevdiğiniz bir sanatçının konserinden çıktınız ve kulağınızın çınladığını hissediyorsunuz. Yüksek sesle müzik dinlemek hayli zevkli ancak sesin şiddetinin belirli bir seviyenin üzerine çıkması sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

Boston Çocuk Hastanesinde çalışan Timothy Yu arkadaşları, kişiye özel bir tedavi geliştirdi. İlk bulgular, tedavinin olumlu sonuç verdiğini gösteriyor.

Yapılan araştırmalar son yıllarda depresyonun daha da yaygınlaştığını gösteriyor. Ergenlerde depresyon teşhisinin konulması ise yetişkinlere göre daha zor çünkü ergenlikte doğal olarak görülen psikolojik değişimlerle depresyonun belirtileri birbirine benziyor.