Su Üzerindeki Laboratuvarımız Marmara Araştırma Gemisi

Dr. Tuba Sarıgül
30/04/2019 - 18:02

Araştırma gemileri deniz ve okyanus bilimleriyle (oşinografi) ilgili araştırmalar yapmak için ihtiyaç duyulan önemli araştırma platformlarıdır. Araştırma gemilerinde bulunan bilimsel ekipmanlar sayesinde ulaşılması zor açık denizlerde fiziksel, kimyasal ve biyolojik oşinografi, iklimbilim, deniz jeolojisi gibi farklı alanlarda araştırmalar gerçekleştirilebilir.

Ülkemizdeki deniz ve okyanus bilimleri araştırmalarına yönelik ihtiyaçları karşılamak amacıyla inşa edilen TÜBİTAK Marmara Araştırma Gemisi, 2013’te görev yapmaya başladı. 41,2 metre boyundaki gemi 11 araştırmacı ve 12 gemi çalışanını taşıyabiliyor, 10 gün boyunca kesintisiz sefer yapabiliyor. Bölgesel sınıf bir gemi olan TÜBİTAK Marmara Araştırma Gemisi’nde kıyı bölgelerinden derin denizlere bilimsel araştırmalar gerçekleştirilebiliyor.

Denizlere karışan zararlı maddeler deniz ekosistemi ve denizlerdeki biyoçeşitliliği olumsuz etkileyebiliyor. Bu nedenle deniz taşımacılığı ve gemi kazaları sonucu denize dökülen petrol, kimyasal ve radyoaktif maddeler gibi tehlikeli atıkların takip edilmesi ve etkilerinin belirlenmesi hayli önemli. Ayrıca taşımacılık, turizm, savunma gibi farklı alanlardaki denizcilik faaliyetleri için de deniz araştırmalarına ihtiyaç duyuluyor. Ulusal ve uluslararası sularda görev yapabilecek donanıma sahip TÜBİTAK Marmara Araştırma Gemisi ülkemizin deniz araştırmalarına önemli katkılar sağlıyor.

TÜBİTAK Marmara Araştırma Gemisi’nde bulunan, deniz tabanını görüntülemeye yarayan sonar cihazı (ses dalgaları yayan su altı radarlarıdır), derinlikölçer, akıntıölçer gibi cihazlar deniz araştırmalarında kullanılıyor. CTD (iletkenlik, sıcaklık, derinlik) sensörü, çoklu su örnekleyiciler gibi bilimsel cihazlar sayesinde 1500 metre derinliğe kadar ölçüm yapılabiliyor ve örnek alınabiliyor. Gemide yer alan uzaktan kontrollü insansız su altı aracı ile su altından görüntü alınabiliyor, çeşitli sensörler ile veri toplanabiliyor ve robot kol yardımıyla su altından numune alınabiliyor.

Su altından alınan numuneler gemide yer alan kuru laboratuvar, ıslak laboratuvar, biyoloji laboratuvarı ve inkübasyon odasında anlık olarak analiz edilebiliyor.

TÜBİTAK Marmara Araştırma Gemisi ulusal ve uluslararası görevlerde yer alıyor.

Bilim Genç olarak aralık ayında objektiflerinizi çevrenizdeki hayvanlara odaklamanızı istiyoruz. Fotoğrafınızı Bilim Genç’te paylaşırken açıklama bölümüne #HayvanDesenleri etiketini eklemeyi unutmayın.

Bitkiler güneş enerjisini fotosentez süreciyle kimyasal enerjiye dönüştürür. Cambridge Üniversitesinden bir grup araştırmacı güneş enerjisini kullanarak karbondioksit ve sudan sentez gazı üreten yapay bir yaprak mekanizması geliştirdi.

Arkeologlar, eski yerleşim bölgeleri ve kalıntılar üzerinde çalışmalar yaparak geçmiş dönemde yaşayan insanların hayat tarzları hakkında bilgi toplar. Bir grup arkeolog bu amaçla ABD’nin Philadelphia şehrinde bir nehir kenarında bulunan, 1850’lerden kalma bir konağın önündeki çamur yığınındaki atıkları inceledi.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsünde çalışan Sahag Voskian ve Alan Hatton, havadaki karbondioksiti yakalamak için yeni bir yöntem geliştirdi. Yeni yöntemin en önemli özelliği, havadaki karbondioksit derişimi ne kadar düşük olursa olsun başarılı olması.

İnsanların toprağı ekip biçmeyi öğrenmeleri, yerleşik hayata geçip gelişmiş uygarlıklar kurmalarına imkân sağladı. Bu devrim niteliğinde bir değişimdi. Sonraki yıllarda insanların beslenme ihtiyacını karşılamak için tarımsal verimin artırılması amacıyla farklı yöntemler geliştirildi.

Tırmanma; yürüme, koşma ve sıçrama gibi insanların hareketle ilgili en temel becerileri arasında yer alır. Aslında tırmanma becerisini hayatımızın çoğu alanında kullanırız. Örneğin evlerde ayaklı merdivenlere, parklarda demir çubuklara, bahçede ağaçlara veya spor salonlarında halatlara tırmanırız.

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde eylül ayında objektiflerinizi çevrenizdeki tarihî mekânlara odaklamanızı istemiştik. Bu süreçte #TarihîMekânlar etiketiyle Bilim Genç’te paylaştığınız fotoğraflar Bilim Genç ekibi tarafından değerlendirildi.

Bir grup araştırmacının Science’ta yayımladıkları bir makaleye göre, iklim değişikliğiyle savaşmanın en iyi yolu ağaç dikmek olabilir. Çünkü ağaçlar fotosentez sırasında atmosferdeki karbondioksiti tüketirken oksijen ve besin üretiyor.

İspanya Castilla-La Mancha Üniversitesinden bir grup araştırmacı iklim değişikliğine bağlı olarak dünyanın ortalama sıcaklığı arttıkça İber Yarımadası’ndaki ağaç eşek arılarının vücut ve kanat büyüklüklerinin azaldığı belirlendi.