Temmuz Ayında Gökyüzü

Dr. Tuba Sarıgül
01/07/2016 - 16:50

1 Temmuz’da Satürn, Mars ve Akrep Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Antares’i gökyüzünde bir üçgen oluşturacak şekilde görebilirsiniz.

Jüpiter’in gizemleri aydınlanıyor

NASA/JPL-Caltech

Temmuz ayının önemli gökyüzü olaylarından biri NASA’nın Juno uzay aracının beş yıllık yolculuktan sonra Jüpiter’e ulaşmak üzere olması. 5 Ağustos 2011’de fırlatılan Juno’nun bu ay Jüpiter’in yörüngesine girmesi bekleniyor. Juno’nun Jüpiter’in etrafında 20 ay boyunca 37 kez dönmesi ve bu süreçte Jüpiter’in oluşumu ve geçirdiği değişimler hakkında bilgi toplaması planlanıyor. Bu bilgilerin Güneş Sistemi’nin oluşumu sırasındaki koşulların ve büyük gezegenlerin yıldız sistemleri üzerindeki etkilerinin anlaşılmasına yardımcı olacağı düşünülüyor.

4 Temmuz’da Dünya, Güneş etrafındaki hareketi sırasında Güneş’ten en uzak konumda olacak. Bu durumda Güneş ile Dünya arasındaki mesafe 1,0168 astronomik birim yani 152,1 milyon kilometre. Dünya’nın Güneş etrafındaki yörüngesi elips şeklinde olduğu için aralarındaki mesafe yıl içinde yaklaşık %3 oranında (147,1 milyon kilometre ile 152,1 milyon kilometre arasında) değişiyor.

9 Temmuz’da Ay ve Jüpiter gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Her iki gökcismi güneş battıktan sonra güneybatı yönünde ufkun üzerinde olacak. Ay ve Jüpiter’i gökyüzünde Aslan Takımyıldızı’na bakarak bulabilirsiniz.

13 Temmuz’da Ay, Dünya etrafındaki hareketi sırasında Dünya’ya en uzak konumda olacak. Bu tarihte iki gökcismi arasındaki mesafe 404.300 kilometre.

Ay’ın evreleri

15 Temmuz, Capricornid göktaşı yağmurunun en etkin olduğu (saatte ortalama beş göktaşı gözlemlenebilir) tarih. Ancak bu dönemde ayın hayli parlak olması göktaşı yağmurunun gözlemlenmesini zorlaştırıyor.

16 Temmuz’da ise Ay ve Satürn gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Her iki gökcismini gökyüzünde güney-güneydoğu yönünde Yılancı Takımyıldızı’na bakarak bulabilirsiniz.

27 Temmuz’da Ay yerberi konumunda olacak. Bu tarihte Ay ve Dünya arasındaki mesafe 369.700 kilometre.

Yılın son ayında gökyüzünde çıplak gözle gözleyebileceğiniz beş gezegeni de görme fırsatı bulabilirsiniz. Mars ve Merkür aralık ayında Güneş’in doğuşundan önce gökyüzünde. Ayın ilk yarısında Merkür ve Mars'ı Başak Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Spika ile birlikte doğu-güneydoğu ufkunun üzerinde görebilirsiniz.

Mars ile Jüpiter’in yörüngeleri arasındaki bölgede yer alan Asteroit Kuşağı’ndaki Hygiea’ın bu dört kriterden ilk üçünü sağladığı biliniyordu. Ancak geçmişte gökcisminin şeklinin tam olarak nasıl olduğu hakkında bir fikir edinilememişti.

Yakın zamanlarda Avrupa Güney Gözlemevi’nde (ESO) kurulu Çok Büyük Teleskop’ta (VLT) bulunan X-shooter tayfçekeri yardımıyla elde edilen tayfları analiz eden araştırmacılar, yeni oluşmuş ağır bir elementi ilk kez gözlemsel olarak tespit etti.

Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Nükleer Radyasyon Dedektörleri Uygulama ve Araştırma Merkezinde (NÜRDAM) Türk bilim insanları tarafından geliştirilen ve üretilen yerli nükleer radyasyon dedektörleri radyasyon ölçümlerin hassas ve güvenli bir şekilde yapılmasına imkân sağlayabilecek.

Günümüzde gezegenleri, yıldızları, gökadaları, bulutsuları ve diğer gökcisimlerini gözlemlemek için gelişmiş gözlemevleri yani rasathaneler kullanılıyor. Bu rasathanelerin bazıları yeryüzünde kuruluyken bazıları uzayda görev yapıyor.

Satürn hiç de fotoğrafta görüldüğü gibi sakin bir yer değil. Güneş Sistemi’nin bilinen en fazla uyduya sahip gezegeni olan Satürn’ün atmosferinde devasa fırtınalar gerçekleşiyor.

Kasım ayında nadir gerçekleşen bir gök olayına tanık olabilirsiniz. Merkür, 11 Kasım’da Güneş’in önünden geçiyor. Ancak unutmayın! Geçişi ister çıplak gözle, ister dürbünle, ister teleskopla gözlemleyin, mutlaka uygun bir güneş filtresi kullanmaya dikkat edin. Çünkü Güneş’e doğrudan bakmak gözünüzde kalıcı hasarlara neden olabilir.

Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yapılan gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusu keşfedildi. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.