Üç Boyutlu Yazıcılarla Üretilen Dokular

Dr. Mahir E. Ocak
24/10/2018 - 11:33

Utah Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı üç boyutlu yazıcılarla canlı hücrelerden bağ doku, tendon ve omurga üretmek için bir yöntem geliştirdi. Gelecekte bu yöntemle üretilen dokular tedavi amacıyla kullanılabilir. Dr. David Ede ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Tissue Engineering Part C: Methods’ta yayımlandı.

Araştırmacıların geliştirdiği yöntemde ilk olarak hastanın vücudundan kök hücreler alınıyor. Bu hücreler daha sonra üç boyutlu yazıcılarla tendon ya da bağ doku oluşturacak biçimde bir hidrojel katmanının üzerine yazdırılıyor ve hastaya nakledilmeden önce laboratuvar ortamında büyütülüyor. Üretim süreci aslında çok karmaşık bir biçimde ilerliyor, çünkü canlı dokular farklı türde hücrelerin karmaşık bir biçimde düzenlenmesiyle oluşur. Örneğin tendonları ya da bağ dokuları oluşturan hücrelerin yavaş yavaş kemik hücrelerine dönüşmesi gerekiyor ki üretilen doku kemiğe tutunabilsin.

Günümüzde hastalara nakledilen dokular ya hastanın vücudunun başka bir bölgesinden ya da kadavralardan alınıyor. Ancak bu dokular her zaman sağlıklı olmuyor. Omurga disklerinin başarılı bir biçimde nakledilebilmesi içinse şekillerinin hastaya uygun hale getirilmesi gerekiyor. Geliştirilen yeni yöntem sayesinde bu sorunlar aşılabilir.

Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan göz tomografisi yöntemi beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.