Unutulmuş Anıları Yeniden Hatırlamak

Dr. Mahir E. Ocak
29/11/2017 - 09:00

Los Angeles’taki Kaliforniya Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, anıların hafızada saklanması ile ilgili çok önemli sonuçlara ulaştı. Kısa süre önce eLife’ta yayımlanan sonuçlara göre Alzheimer sebebiyle hafıza sorunu yaşayan hastaların anılarını yeniden hatırlaması mümkün olabilir.

Geçmişte anıların sinir hücreleri arasındaki bağlantılarda (sinapslarda) saklandığı düşünülürdü. Ancak Dr. S. Chen ve arkadaşları tarafından yapılan bir araştırma, bu durumun değişmesine sebep olabilir. Araştırmacılar, Prof. D. L. Glanzman önderliğinde yaptıkları çalışmalar sırasında Aplysia olarak adlandırılan bir deniz yumuşakçası türünü incelemiş. Sonuçlar, bir anı ile ilgili sinapslar kaybolsa bile bu sinapsların daha sonra tekrar oluşabileceğini gösteriyor. Araştırmacılar, bu durumun anıların sinapslarda değil nöronlarda (sinir hücrelerinde) saklandığı anlamına geldiğini ve unutulmuş anıların tekrar hatırlanabilmesinin mümkün olduğunu söylüyor.

Alzheimer hastalığı sırasında önce sinapslar yok olmaya başlar, daha sonra ise sinir hücreleri ölür. Dolayısıyla eğer anıların sinapslarda değil nöronlarda saklandığı düşüncesi doğruysa, henüz sinir hücreleri ölmeye başlamamış Alzheimer hastalarının anılarını tekrar hatırlaması mümkün olabilir.

Satranç köşesinde bu ay Kasım 2019 probleminin çözümüne ve Aralık 2019 problemine yer veriyoruz.