Uykumu Getiren Ne?

Bünyamin Yıldırım
17/01/2018 - 17:05

Yemekten sonra bastıran uykuyu hepimiz biliriz. Enerji vermesi gereken besinlerin uykumuzu getirmesi bize biraz garip gelebilir. Peki, bunun sebebini hiç merak ettiniz mi? Besinlerin içindeki kimyasal maddelerden kaynaklanan bu durumun sebeplerini gelin daha yakından inceleyelim.

Triptofan; yemekten sonra bastıran uykunun “olağan şüphelisi” olan bir kimyasal madde. Süt ürünleri, hindi eti, soya fasulyesi, pastırma ve ağırlıklı olarak karbonhidrat içeren besinlerin birçoğunun içinde bulunan triptofan, serotoninin vücutta biyokimyasal tepkimeler sonucu üretilmesi için gerekli olan bir maddedir. Serotonin sinir iletilerinin sinir hücreleri arasında aktarılmasına yardımcı olur. Vücuttaki başka işlevlerinin yanı sıra serotonin duygu durumumuzu da düzenler. Bu nedenle depresyon tedavisinde kullanılır.

Depresyon tedavisinde iki sinir hücresinin bağlantı kurduğu bölgedeki (sinaps olarak isimlendirilir) serotonin miktarı artırılarak depresyonun belirtileri önlenmeye çalışılır. Serotonin ayrıca vücutta melatonin üretimi için gerekli bir maddedir. Melatonin uyku-uyanıklık döngümüzü düzenleyen temel hormondur. Depresyon sürecinde rahat uyuyamayan insanlar olduğunu biliriz. Tedavi sırasında hastaların ilaç kullanımına bağlı olarak uyku problemleri de düzene girer. Triptofan, serotonin üretimi için gerekli bir madde olduğu için, depresyon tedavisi sırasında uyku bozukluklarının düzelmesinin temel sebebi olduğu düşünülüyor. Besinlerde bulunan triptofanın yemek sonrası yaptığı etki de buna benzerdir.

Yemek sonrası uykumuzun gelmesinin başka bir nedeni de kan şekerindeki ani düşüş ve yükselişlerdir. Çünkü tükettiğimiz besinlerde karbonhidrat ve triptofan birlikte bulunuyorsa, karbonhidratlar triptofanın beyne ulaşmasını kolaylaştırdığı için, karşı konulmaz bir uyku isteğine sebep olabilir.

Özellikle sabahları bu uykulu halden şikâyetçi iseniz şu besinleri tüketmek faydalı olacaktır:

Yulaf Ezmesi: Her ne kadar güçlü bir karbonhidrat kaynağı olsa da, yulafın enerjiye dönüşümü yavaş olduğu için kan şekerinde ani düşüş ve yükselişlere neden olmayacak, bu da bizi dinç tutacaktır.

Badem: Zengin Vitamin B6 ve magnezyum kaynağı olan badem, kahvaltı için bir vazgeçilmez olabilir. Magnezyumun egzersiz esnasında metabolizma için gerekli olduğunun da altını çizmekte yarar var.

Yumurta: Proteince zengin olan yumurta da güne zinde başlamak için en ideal besinlerden.

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi.

Yakın zamanda doktora gittiyseniz hastane duvarlarında şöyle bir uyarı ile karşılaşmış olabilirsiniz: “Doktorunuza antibiyotik yazması için ısrar etmeyin”. Peki, bu uyarı neden yapılıyor? Neden antibiyotik kullanıyoruz? Antibiyotikler tehlikeli mi? Gelin, bu soruların cevaplarına birlikte bakalım.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.

Ergenlik dönemi bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak çok hızlı değişimler geçirdiğimiz, kendine has özellikleri olan bir dönemdir. Peki, bu dönemde beslenme konusunda nelere dikkat etmek gerekiyor?

Prof. Dr. Ramazan Akdemir ile üç boyutlu yazıcıyla üretilen eriyebilen damar stenti projesi üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

“Her şeyin azı karar çoğu zarar” denir. Bu söz bağışıklık sistemimiz için de geçerli olabilir. Çünkü bağışıklık sisteminin aşırı aktif olması otoimmün hastalıklara (öz bağışıklık hastalıkları) sebep olabiliyor.

Sindirim sistemimizi yakından tanıyıp yiyeceklerin vücudumuza girdikten sonra hangi süreçlerden geçtiğini ve nasıl enerjiye dönüştüğünü öğrenmek i

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücreleri öldürmeye imkân veren bir yöntem geliştirdi. Dr. Hokyung K. Chung ve arkadaşlarının Prof. Dr. Michael Z. Lin önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.