Uzay Araçları İçin Geliştirilen Yeni İniş Teknolojisi Başarıyla Test Edildi

Dr. Tuba Sarıgül
27/04/2015 - 16:24

NASA Photo / Tom Tschida

NASA’nın Jet Propulsion Laboratuvarı’nda çalışan araştırmacılar gezegen ya da asteroit gibi bir gökcisminin yüzeyinde görev yapacak uzay araçlarının tam olarak istenilen yere iniş yapabilmesini sağlayan yeni bir teknoloji geliştirdi.

ADAPT (Autonomous Descent and Ascent Powered-flight Testbed) olarak isimlendirilen yeni teknolojide uzay aracının dikey olarak fırlatılmasını ve iniş yapmasını sağlayan bir roket sistemi kullanılıyor. Bu roketler özellikle alçak irtifalarda ve yüksek hızlarda gerçekleştirilen inişler için daha kontrollü bir alçalma sağlıyor. Uzay aracında bulunan görüntüleme cihazları ise iniş bölgesinin fotoğraflarını çekiyor ve elde edilen verileri planlanan iniş noktasını tam olarak belirleyebilmek için kullanıyor.

Geliştirilen sistem, uzay araçlarının GPS gibi konumlandırma sistemlerine ihtiyaç duyulmaksızın iniş yapmasını sağlıyor. Araştırmacılar bu yeni teknolojinin bir gökcisminin yüzeyinde görev yapması planlanan uzay araçlarının alçalma ve iniş sürecini daha güvenli, kontrollü ve düşük maliyetli bir şekilde gerçekleştirebilmesini sağlayacağını düşünüyor.

Mars ile Jüpiter’in yörüngeleri arasındaki bölgede yer alan Asteroit Kuşağı’ndaki Hygiea’ın bu dört kriterden ilk üçünü sağladığı biliniyordu. Ancak geçmişte gökcisminin şeklinin tam olarak nasıl olduğu hakkında bir fikir edinilememişti.

Yılın son ayında gökyüzünde çıplak gözle gözleyebileceğiniz beş gezegeni de görme fırsatı bulabilirsiniz. Mars ve Merkür aralık ayında Güneş’in doğuşundan önce gökyüzünde. Ayın ilk yarısında Merkür ve Mars'ı Başak Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Spika ile birlikte doğu-güneydoğu ufkunun üzerinde görebilirsiniz.

Yakın zamanlarda Avrupa Güney Gözlemevi’nde (ESO) kurulu Çok Büyük Teleskop’ta (VLT) bulunan X-shooter tayfçekeri yardımıyla elde edilen tayfları analiz eden araştırmacılar, yeni oluşmuş ağır bir elementi ilk kez gözlemsel olarak tespit etti.

Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Nükleer Radyasyon Dedektörleri Uygulama ve Araştırma Merkezinde (NÜRDAM) Türk bilim insanları tarafından geliştirilen ve üretilen yerli nükleer radyasyon dedektörleri radyasyon ölçümlerin hassas ve güvenli bir şekilde yapılmasına imkân sağlayabilecek.

Günümüzde gezegenleri, yıldızları, gökadaları, bulutsuları ve diğer gökcisimlerini gözlemlemek için gelişmiş gözlemevleri yani rasathaneler kullanılıyor. Bu rasathanelerin bazıları yeryüzünde kuruluyken bazıları uzayda görev yapıyor.

Satürn hiç de fotoğrafta görüldüğü gibi sakin bir yer değil. Güneş Sistemi’nin bilinen en fazla uyduya sahip gezegeni olan Satürn’ün atmosferinde devasa fırtınalar gerçekleşiyor.

Kasım ayında nadir gerçekleşen bir gök olayına tanık olabilirsiniz. Merkür, 11 Kasım’da Güneş’in önünden geçiyor. Ancak unutmayın! Geçişi ister çıplak gözle, ister dürbünle, ister teleskopla gözlemleyin, mutlaka uygun bir güneş filtresi kullanmaya dikkat edin. Çünkü Güneş’e doğrudan bakmak gözünüzde kalıcı hasarlara neden olabilir.

Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yapılan gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusu keşfedildi. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.