Uzay Araçları İçin Geliştirilen Yeni İniş Teknolojisi Başarıyla Test Edildi

Dr. Tuba Sarıgül
27/04/2015 - 16:24

NASA Photo / Tom Tschida

NASA’nın Jet Propulsion Laboratuvarı’nda çalışan araştırmacılar gezegen ya da asteroit gibi bir gökcisminin yüzeyinde görev yapacak uzay araçlarının tam olarak istenilen yere iniş yapabilmesini sağlayan yeni bir teknoloji geliştirdi.

ADAPT (Autonomous Descent and Ascent Powered-flight Testbed) olarak isimlendirilen yeni teknolojide uzay aracının dikey olarak fırlatılmasını ve iniş yapmasını sağlayan bir roket sistemi kullanılıyor. Bu roketler özellikle alçak irtifalarda ve yüksek hızlarda gerçekleştirilen inişler için daha kontrollü bir alçalma sağlıyor. Uzay aracında bulunan görüntüleme cihazları ise iniş bölgesinin fotoğraflarını çekiyor ve elde edilen verileri planlanan iniş noktasını tam olarak belirleyebilmek için kullanıyor.

Geliştirilen sistem, uzay araçlarının GPS gibi konumlandırma sistemlerine ihtiyaç duyulmaksızın iniş yapmasını sağlıyor. Araştırmacılar bu yeni teknolojinin bir gökcisminin yüzeyinde görev yapması planlanan uzay araçlarının alçalma ve iniş sürecini daha güvenli, kontrollü ve düşük maliyetli bir şekilde gerçekleştirebilmesini sağlayacağını düşünüyor.

Scott S. Sheppard, David Jewitt ve Jan Kleyna, Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yaptıkları gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusunu keşfetti. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.

NASA Space Apps Challenge’ın (NASA Uluslararası Uzay Uygulamaları Yarışması) Türkiye ayağı bu yıl Ankara, Elazığ ve Şanlıurfa’da düzenleniyor. Ankara’daki organizasyona 19-20 Ekim tarihlerinde ODTÜ Genç Girişimciler Topluluğu ev sahipliği yapıyor.