Yeni Ufuklar Uzay Aracı Neptün’ün Yörüngesine Ulaştı

Dr. Mahir E. Ocak
03/09/2014 - 15:35

NASA tarafından 2006 yılında uzaya gönderilen Yeni Ufuklar (New Horizons) uzay aracı, 25 Ağustos’ta Neptün’ün yörüngesine ulaştı.  Şu an Dünya’dan yaklaşık 4,4 milyar kilometre uzaklıkta olan uzay aracı, bir sene sonra Plüton’u ve Plüton’un uydularını görüntüleyecek.

Yeni Ufuklar, Neptün’ün yörüngesinden geçtiği bu günlerde, gezegenden yaklaşık 4 milyar kilometre uzaklıkta bulunuyor. 25 yıl önce yine bir 25 Ağustos günü Voyager 2 uzay aracı da Neptün’ün yörüngesine ulaşarak gezegenin ilk görüntülerini göndermişti. Bu tarihi olayın 25. yıl dönümünde yine Neptün’ün yörüngesine ulaşan Yeni Ufuklar, esasen gezegene Voyager 2 kadar yaklaşamadı. Ancak Yeni Ufuklar’ın kameraları, Voyager 2’ninkilere göre çok daha gelişmiş ve 10 Temmuz’da Neptün’ün uzaktan birkaç fotoğrafını çekmeyi başardı.

Gelecek yıl Plüton’u ve uydularını görüntüleyecek olan Yeni Ufuklar’ın çekeceği fotoğrafların, Voyager 2’nin yıllar önce çektiği Triton (Neptün’ün yüzeyi buzlarla kaplı bir uydusu) fotoğraflarına benzeyeceği tahmin ediliyor. Bu durumun nedeni, Triton’un, Neptün’ün çekimine kapılmış, Plüton benzeri bir gökcismi olduğunun düşünülmesi.

Yılın son ayında gökyüzünde çıplak gözle gözleyebileceğiniz beş gezegeni de görme fırsatı bulabilirsiniz. Mars ve Merkür aralık ayında Güneş’in doğuşundan önce gökyüzünde. Ayın ilk yarısında Merkür ve Mars'ı Başak Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Spika ile birlikte doğu-güneydoğu ufkunun üzerinde görebilirsiniz.

Mars ile Jüpiter’in yörüngeleri arasındaki bölgede yer alan Asteroit Kuşağı’ndaki Hygiea’ın bu dört kriterden ilk üçünü sağladığı biliniyordu. Ancak geçmişte gökcisminin şeklinin tam olarak nasıl olduğu hakkında bir fikir edinilememişti.

Yakın zamanlarda Avrupa Güney Gözlemevi’nde (ESO) kurulu Çok Büyük Teleskop’ta (VLT) bulunan X-shooter tayfçekeri yardımıyla elde edilen tayfları analiz eden araştırmacılar, yeni oluşmuş ağır bir elementi ilk kez gözlemsel olarak tespit etti.

Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Nükleer Radyasyon Dedektörleri Uygulama ve Araştırma Merkezinde (NÜRDAM) Türk bilim insanları tarafından geliştirilen ve üretilen yerli nükleer radyasyon dedektörleri radyasyon ölçümlerin hassas ve güvenli bir şekilde yapılmasına imkân sağlayabilecek.

Günümüzde gezegenleri, yıldızları, gökadaları, bulutsuları ve diğer gökcisimlerini gözlemlemek için gelişmiş gözlemevleri yani rasathaneler kullanılıyor. Bu rasathanelerin bazıları yeryüzünde kuruluyken bazıları uzayda görev yapıyor.

Satürn hiç de fotoğrafta görüldüğü gibi sakin bir yer değil. Güneş Sistemi’nin bilinen en fazla uyduya sahip gezegeni olan Satürn’ün atmosferinde devasa fırtınalar gerçekleşiyor.

Kasım ayında nadir gerçekleşen bir gök olayına tanık olabilirsiniz. Merkür, 11 Kasım’da Güneş’in önünden geçiyor. Ancak unutmayın! Geçişi ister çıplak gözle, ister dürbünle, ister teleskopla gözlemleyin, mutlaka uygun bir güneş filtresi kullanmaya dikkat edin. Çünkü Güneş’e doğrudan bakmak gözünüzde kalıcı hasarlara neden olabilir.

Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yapılan gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusu keşfedildi. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.